Smagsnoter på reFLEXions

More
11 years 1 day ago #28493 by PWA
Jeg har en privat aftapning jeg gerne vil have bedømt af nogen som ved hvad de snakker om.
Send mig dit navn og adresse pr. PM, så sender jeg dig et sample.
Det eneste du skal gøre til gengæld er at sende dine smagsnoter og ærlige mening retur.
Der er 15 samples a 3 cl.
Først til mølle :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 14 hours ago - 11 years 14 minutes ago #28499 by PWA
Replied by PWA on topic Smagsnoter på reFLEXions
Så ligger der 6 kuverter med navne på. 9 tilbage.

Hvad skal smagsnoterne indeholde?

Første indtryk: "One liner" på max 10-12 ord. F.eks "den er ik' så ringe enda'"
Næse:
Smag:
Eftersmag:
Generel bedømmelse:
Score ud af 100:

Andet som kunne være relevant?
Last edit: 11 years 14 minutes ago by PWA.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago #28501 by PWA
Replied by PWA on topic Smagsnoter på reFLEXions
Så ryger de første 8 samples i postkassen.I har dem sikkert mandag.
Der er stadig 7 samples tilbage hvis flere vil være med.

Jeg glæder mig helt vildt til at se jeres bedømmelser.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago #28524 by PWA
Replied by PWA on topic Smagsnoter på reFLEXions
Har nu fået de første par smagsnoter retur og venter spændt på flere.

Jeg har stadig et par samples liggende hvis flere skulle have lyst til at deltage.

Siste batch bliver afsendt herfra på fredag så de er fremme lørdag med posten.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago #28563 by PWA
Replied by PWA on topic Smagsnoter på reFLEXions
Så skulle alle samples vist være fremme. - med en uges forsinkelse.

Sammen med ca. 260 andre fik vi nedtaget byens postkasse i forbindelse med besparelser fra post Danmark. Det lykkedes os at få vores tilbage igen.
Det havde Post DK bare glemt at fortælle til ham som skal tømme den hver dag.

Da jeg ikke kunne forstå at ingen af de samples som kom i postkassen sidste fredag var nået frem kontaktede jeg Post Danmark. Postkassen blev således tømt for første gang i går :ohmy:

Nu glæder jeg mig til at få de sidste smagsnoter.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago - 10 years 11 months ago #28564 by havenmorgan
Min er modtaget
Last edit: 10 years 11 months ago by havenmorgan.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago - 10 years 11 months ago #28577 by PWA
Replied by PWA on topic Smagsnoter på reFLEXions
Så er alle smagsnoterne kommet retur og jeg vil gerne sige tusind tak til alle som har gidet bedømme min aftapning. Det har været super interessant at modtage jeres smagsnoter. Stor respekt.

Her er historien – den korte version.

Et af mine børn er født i 1997. reFLEXions er fra er fa 1997. Destilleret af Isle of Arran destillery. Lagret i et 2end fill sherry fad og tappet i december 2012 efter 15,5 år.

Jeg havde egentlig tænkt at det skulle tappes når mit barn fyldte 18, men under et besøg på Isle of Arran, sidste sommer, samplede jeg fadet. Det var en stor oplevelse. Jeg var meget begejstret for hvordan whiskyen havde udviklet sig.

Jeg fik Arrans Master Destiller James MacTaggert til at bedømme den. Hans første ord var: ”This is a good dram”. Derudover mente han den havde udviklet sig rigtig fint i fadet, men at den ikke ville vinde yderligere ved at ligge ret meget længere. – tværtimod ville træet sandsynligvis gradvist overtage og nogle af de frugtige noter ville forsvinde sammen med den fantastiske kraft og varme som alkoholstyrken tilfører.

Jeg fik et 20cl sample med hjem og fik mange af mine ”whisky venner” og bekendte til at smage på den. ALLE uden undtagelse var begejstrede. Allerede på færgen til fastlandet smagte blandt andre Hans Henrik Hansen, Jørn G. og Benny Uldall på den. Desværre har jeg glemt deres præcise beskrivelser, men jeg husker dem som meget positive.

Hele efteråret 2012 blev brugt på at dufte og smage, -alene og sammen med andre.

Det endte med at jeg bestemte mig til at få den tappet allerede nu.

Det gjorde Creative Whisky Company for mig d. 19. december 2012.

Jeg har deltaget i at designe etiketter og formulere tekst og sætte etiketter på. Men det er en historie i sig selv og det hører til den lange version. -med til den lange version hører blandt andet også at nogle af flaskerne blev stjålet og David stadig kæmper med forsikringen -og at dette er den første aftapning i en serie på 4, en for hver årstid. -og at det tomme fad efterfølgende blev destrueret ved et uheld. Det har i sandhed været et interessant forløb.

Nå men tilbage til den korte version og det vigtigste, -smagen.

Her er et par reaktioner fra folk som har vidst det var en Arran de smagte på:

David Stirk, Creative whisky company: ” I would have bottled this one”
Terje Theesbjerg, SMWS DK: ”Det ku’ jo ha’ været en society aftapning”
Thomas Krüger, Whisky Auction: “This is definitely the best Arran I have ever tasted”.
Ivan Gundersen, Valora Trade: ”Det er… den er… Det er helt vildt”.
James MacTaggert, Master Destiller, Arran: ”This is a good dram”


Jeg synes selv jeg er meget objektiv når jeg smager på reFLEXions. Men måske er jeg det ikke. Er den virkelig så god som jeg går og tror eller er dem, som smager på den bare flinke eller grebet af stemningen og smittet af min entusiasme?

Der er en måde at finde ud af det på. Blindsmagninger. Derfor dette hemmelighedskræmmeri.

Hvis jer som har deltaget vil dele deres oplevelser her er i velkomne. Jeg nævner ingen navne uden tilladelse.

Her er ”one linerne” fra blindsmagningen uden navne:

Ganske fornuftig dram 85
En lækker dram ?
For let og for luftig
En ung kraftkarl 80
En dejlig dram 82
En lækker fyldig sag 87
Ikke noget jeg vil prøve igen ?
Wauw en intens fadsmag 84
Super lækker duft man kan nyde hele aftenen. 86
En udmærket whisky ?
Jeg vil godt have en flaske eller 2 87
En meget speciel Arran 85

Gennemsnit 84,5
(jeg har selvfølgelig taget det højeste tal hvis der f.eks. har stået 86-87)

Smagsmæssigt er det interessant at 7 af jer nævner Bourbon indflydelse i større eller mindre grad.
Kun 2 nævner refill sherry direkte.
Et par stykker nævner lowlands whiskyer, Bladnoch og Auchentoshan
En nævner Glenlivet på refill sherry og en nævner 48% Old Pulteney.
Næsten alle finder vanillie, sødme, Eg og varm lang eftersmag

Specs kan i øvrigt findes her: www.whiskybase.com/whiskies.php?merkid=62&whiskyid=41394
Last edit: 10 years 11 months ago by PWA.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago #28580 by PWA
Replied by PWA on topic Smagsnoter på reFLEXions
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago #28582 by jones
Replied by jones on topic Smagsnoter på reFLEXions
Det der kaldte sig en privat vurdering viser sig altså at være et regulært reklamefremstød.

Det er skidt nok, men når jeg, som navngiven person, citeres for noget som jeg aldrig har skrevet eller sagt, så er grænsen overskredet.

Citatet med mit navn foran - "Det er den mindst dårlige Arran jeg har smagt." stammer altså ikke fra mig.

Da jeg skrev min udtalelse, anede jeg ikke at der var tale om en Arran.

Her er hvad jeg sendte til PWA:

En absolut ”skævert” som man enten elsker eller hader.

DUFT: Markant, friskt træ der (næsten) ikke overdøver. Kamferolie dominerer, gør det svært at nå ind til andre dufte, måske nyslået græs, moskus, hospitalsdufte, grænsende til noget syntetisk.

SMAG: Præcist som næsen lægger op til. Rent, ”grønt”, ikke megen bevægelse eller udvikling, temmelig konstant frem til en mellemlang afslutning.

GENERELT: Alkoholen (45-50%?) gør sig knap bemærket. ”Fylder” ikke meget i munden. Een-dimensionel, ikke udfordrende, fører tankerne hen på en OK blend.

Håndopvarmning frigiver en anelse smørsyre og noget let svovlet, altså lidt mere pondus og personlighed. 12-15 år?

Ikke noget som jeg ville bryde mig om at prøve igen.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago - 10 years 11 months ago #28584 by PWA
Replied by PWA on topic Smagsnoter på reFLEXions

Det der kaldte sig en privat vurdering viser sig altså at være et regulært reklamefremstød.

Det er skidt nok, men når jeg, som navngiven person, citeres for noget som jeg aldrig har skrevet eller sagt, så er grænsen overskredet.

Citatet med mit navn foran - "Det er den mindst dårlige Arran jeg har smagt." stammer altså ikke fra mig.

Al J.


Hej Al

Jeg er meget ked af jeg har overskredet dine grænser. Det var bestemt ikke meningen.
Udtalelsen " den mindst dårlige Arran jeg har smagt" stammer bestemt fra dig.
Du kom med den i fuld offentlighed da du smagte den i torvehallerne i Vejle i februar måned. Hvis du ikke vil stå ved den fjerner jeg den gerne med det samme.

Hvad du eller andre har sendt direkte til mig bliver behandlet med absolut diskretion.

P.S. Der er vel ikke meget reklamefremstød i at citere "Ikke noget jeg ville bryde mig om at prøve igen" eller "Den mindst dårlige Arran jeg har smagt"
Last edit: 10 years 11 months ago by PWA. Reason: P.S. tilføjet

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.185 seconds