Malt Maniacs Awards

More
12 years 4 months ago #24650 by Larsenal
Malt Maniacs Awards was created by Larsenal
Så er der MMA 2011.

www.maltmaniacs.org/2011-jury-report.pdf

www.maltmaniacs.org/2011-score-card.pdf

GlenDronach er ved at være fast inventar i toppen...

Kenneth

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #24651 by dmwa
Replied by dmwa on topic Malt Maniacs Awards
Drop of the Irish fra Blackadder (85,77 point). Imponerende, at den stadig ligger, hvor den ligger. Den vandt for vel 10 år siden i Sverige - og Dansk Maltwhisky Akademi indkøbte et lager. Men irsk whisky i Danmark sælger åbenbart ikke. Til sidst solgte vi de sidste flasker til langt under indkøbspris - vi gad ganske enkelt ikke at se på dem længere. Men jeg husker stadig smagen positivt

Dansk Maltwhisky Akademi

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #24652 by dmwa
Replied by dmwa on topic Malt Maniacs Awards
Med 88,69 point sniger der sig en MacDuff 2000 cask strength - fad nr 5800 aftappet til Taiwan fra Creative Whisky (David Stirk) ind på "sølvmedalje".

Dansk Maltwhisky Akademi fik i sidste uge nye flasker hjem fra Creative Whisky - heriblandt søsterfadet - fad nr 5801 destilleret 15. november 2000 - aftappet i 2011 (10 år) ved 45,8 % (Exclusive Range serien) - 413 flasker.

Flasken vil blive "highlighted" ved vores Åbent hus lørdag den 3. december 2011 - og med et specialtilbud denne - og kun denne dag - for at fejre sølvmedaljen på søsterfadet. Så mød op på lørdag mellem kl. 13 og 16 (gratis smagsprøver)

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #24653 by Duffer
Replied by Duffer on topic Malt Maniacs Awards
Nu er listen ikke en facitliste, men jeg undrer mig lidt over at Whisky-Doris Inchgower 28-yo (Cask #6971) er vurderet til 80,54 point.
Den er ikke på MMs egen liste og heller ikke på Serge Valentins hjemmeside.
Ruben Luyten, som jeg anser for at være en af de mest uvildige, ærlige og ligefremme anmeldere, vurderede den til 90 point.

Hvis man får whisky gratis tilsendt - så skal man nok ikke svine den for meget til... :-)
Hvis rygterne taler sandt, blev en kendt dansk whiskyanmelder "smidt ud" af WhiskyMags smagepanel, da han var for kritisk!

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #24654 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Malt Maniacs Awards
Doris havde hele to Inchgower's med i Limburg i maj måned, begge glimrende whiskies. Den 28 års er også en 90'er for mig.

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #24656 by Duffer
Replied by Duffer on topic Malt Maniacs Awards
Det ser ud til at gennemsnitskarakteren kommer fra tre Malt Maniacs vurderinger.
De kan ikke have smagt den samme Inchgower.

Johannes van den Heuvel - 75 point
A little grainy with some citrussy and oily notes. The faintest hint of something peaty? Grows sharper after some breathing. It grows a little more complex with water - but not much. Oy... At cask strength, it's quite sharp on the palate - but flat at the same time. A thin finish - this cask must have been very tired...

Robert Karlsson - 88 point
Somewhat buttery vanilla and hints of raisin. Hm, very vague smoke? Candied fruits? Some lightly raspy maltiness too. Complex but a bit low in intensity perhaps. Very big taste. Surprisingly so! Mandarins? Citrus? More. Candied oranges. Intense excellent vanilla. So lively, white pepper also. With water more compact and a bit darker toffee. Clearly recommended.

Kilde: Whisky Monitor Database (1.12.2011)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #24657 by BigMac
Replied by BigMac on topic Malt Maniacs Awards
Man kan diskutere udsvinget i MM's vurderinger til endeløshed... og det samme kan man gøre med Jim Murray's vurderinger...

Men det ænderer ikke på at folk stadig køber ind efter både MM og JM's vurderinger.
Hvis de højt vurderede aftapninger ikke allerede er udsolgt, så bliver de det i løbet af de næste par uger...og priserne på disse aftapninger vil stige på auktion efterfølgende - simpel udbud/efterspørgsel.

Se bare hysteriet om OP21 - den fløj ned af hylderne (selv den gamle udgave) da JM kårede den til verdens bedste whisky

/c

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #24658 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Malt Maniacs Awards
Tjaa, MM er blind tasting af tolv whisky entusiaster

De fleste aftapninger som sædvanligt af lidt ældre dato

Istedet for at jagte gamle flasker vil den intelligente læser måske kigge lidt på møstret i de aftapninger der scorer højt

Istedet for at at købe (eller jagte) de flasker der netop nu har score højt, så er det vel ikke så svært at se på de flasker der vil score højt i 2023

Mønstret er ikke svørt at gennemkue og det er trods alt bedre at købe aftapninger før de bliver hyped

Whisky is easy

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago - 12 years 4 months ago #24659 by BigMac
Replied by BigMac on topic Malt Maniacs Awards

Tjaa, MM er blind tasting af tolv whisky entusiaster
Whisky is easy
Steffen


Easy to get drunk in... :lol:

/c

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/
Last edit: 12 years 4 months ago by BigMac.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #24660 by Springbank21
Replied by Springbank21 on topic Malt Maniacs Awards
Min kone siger jeg bare skal købe de flasker som er flotte he he he....

glædelig 1.dec....

kommer der mon en julekalender i år man kan følge.....

Torben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #24661 by Duffer
Replied by Duffer on topic Malt Maniacs Awards

Tjaa, MM er blind tasting af tolv whisky entusiaster

Hvis man kikker på MMs hjemmeside ( www.maltmaniacs.org/locals.html ) så er der 34 "Certificerede" medlemmer. Men det er måske ikke alle der har stemmeret.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #24662 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Malt Maniacs Awards
Jeg huskede forkert, det var 14

Det er jo et hårdt program de skal igennem, så ikke alle MM's magter at skulle igennem den mængde whisky på en forholdsvis kort tid. Jeg talte med Ralfy i Glasgow forrige weekend og han syntes det havde været en hård omgang. Sidste år var der nogle stykker for hvem det ikke lykkedes at komme igennem bunken af samples

Jeg tror også at nogle af MM's er forhåndsdiskvalificerede p. gr. af deres tilknything til branchen (f.ex Maclean, Broom ) men jeg kan ikke lige huske hvorfor og hvem. Desuden har de kun ca. 1 flaske af hver, hvilket gør at 14 samples af 5cl vel er hvad der er til rådighed, så det sætter jo en begrænsning i sig selv!!

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #24665 by bender
Replied by bender on topic Malt Maniacs Awards

Tjaa, MM er blind tasting af tolv whisky entusiaster

De fleste aftapninger som sædvanligt af lidt ældre dato

Istedet for at jagte gamle flasker vil den intelligente læser måske kigge lidt på møstret i de aftapninger der scorer højt

Istedet for at at købe (eller jagte) de flasker der netop nu har score højt, så er det vel ikke så svært at se på de flasker der vil score højt i 2023

Mønstret er ikke svørt at gennemkue og det er trods alt bedre at købe aftapninger før de bliver hyped

Whisky is easy

Steffen


Spændende tanker. For en ny i whiskyens verden brænder jeg efter at få eksempler på denne ide. Hvilke kunne det være i dag som scorer senere?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #24666 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Malt Maniacs Awards
Skrev jeg 2023 ?. Jeg mente 2013 :-) (eller 12)

En stor del af topflaskerne er jo enkeltfadsaftapninger, så de forsvinder jo hurtigt fra hylderne. Glendronach er på gr. af prisen (selvom den vandt) stadig til at få, men knap så interresant. Smagninger, messer, whiskyfestivals som Spirit of Speyside og Limburg er vel de mest oplagte steder at smage på dyre sager for at tilrettelægge sine køb. Men ellers er der jo en del gamle aftapninger af f. eks Bunnahabhain rundt omkring

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #24672 by Duffer
Replied by Duffer on topic Malt Maniacs Awards
Springbank 15yo 1989/2005
(60.5%, SMWS, 27.57)
Average Score: 78
Distillery Springbank
Bottler Scotch Malt Whisky Society
Year Distilled 1989
Year Bottled 2005
Alcohol By Volume 60.5%

Maniac Ratings
Serge Valentin 75
Johannes van den Heuvel 75
Olivier Humbrecht 80
Michel van Meersbergen 78
Davin de Kergommeaux 85
Ho-cheng Yao 75
Peter Silver 95
Craig Daniels 75
Krishna Nukala 86
Luca Chichizola 65
Thomas Lipka 77
Bert Bruyneel 80
Luc Timmermans 70

Alt mellem 65 og 95!!

Kilde: Whisky Monitor Database

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #24673 by dmwa
Replied by dmwa on topic Malt Maniacs Awards


Alt mellem 65 og 95!!

Kilde: Whisky Monitor Database


Det viser vel kun én ting - at vore smagsløg er individuelle! Derfor er der kun en løsning på dette problem - vi må selv smage dem, og give whiskierne vores personlige point. Om man så vil dele dem med andre, er op til en selv, men vi kan reelt ikke bruge det til ret meget, at det er stemningen når man drikker whiskyen, hvad man har spist for nylig og så ens egne smagsløg.

Smagte i øvrigt søsterfadet (5801) til Creatives Macduff 2000 Taiwan (5800), og den nåede ikke på min skala så højt op, som MM vurdering, men det er også et søsterfad. Til gengæld er Mortlach ´en fra Creative ganske enkelt en fantastisk juledram - iflg David Stirk er det en af de bedste, han nogen sinde har aftappet i denne serie - men det er jo hans og min opfattelse - andre vil mene, at der er alt for meget sherry, rosin, julekage etc i den - sådan er vi jo så forskellige

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #24675 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Malt Maniacs Awards
Tjaa, der er vel mange hundrede whiskyer i den monitor hvis ikke tusinde, det ville være mærkeligt hvis der ikke var nogen der skilte vandende. Det ser jeg ikke noget mærkeligt i

Peter Silver afviger ofte fra de andre i hans karakterer, så han har nok en special smag. Han siger at han ofte finder de gamle whiskyer mange andre kan lide for "too woody". Som Flemming siger : smag og behag

Det skader dog heller ikke at følge andres anbefalinger, der er nok større chancer for at få noget godt end at købe i blinde :-)

Jeg er ret sikker på at top 10 i MM awards er gode whiskyer. Modsat JM "bible" hvor en høj karakter ikke nødvendigvis betyder at det er en god whisky for ret mange andre end JM selv

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.270 seconds