Whiskys holdbarhed

More
12 years 11 months ago #23550 by eddiedietz
Jeg har en lille samling whiskyflasker. Købte dem alle sidste år, så de er nok ved at være et halvt år gamle, måske lidt mere. Jeg har ikke fået drukket så meget endnu, dvs. at der er over haldelen tilbage i flere af dem. Jeg har lige læst på www.whiskygnuen.dk , at man helst skal drikke en flaske indenfor et halvt år efter åbning. Hvad er jeres erfaring med det? Er det for længe jeg har haft mine åbne?

En er flaskerne er en 12-årig Cardhu og den har en smule grums i bunden, som om der en små sandkorn i bunden. Det er ikke meget, men undrer mig lidt over det, for den har kun været åben, når jeg har hældt op i glasset. Nogen der har oplevet noget lignende?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #23551 by BigMac
Replied by BigMac on topic Whiskys holdbarhed
Holdbarhed har været diskuteret flere gange her på siden. Prøv at søge på emnet...

God fornøjelse!

/c

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #23564 by PWA
Replied by PWA on topic Whiskys holdbarhed
Hej Eddie

De er bestemt blevet for gamle alle sammen.

Her er hvad du skal gøre. Pak alle flaskerne ned i en kasse og send dem til mig omgående....

Så skal jeg nok destruere indholdet på behørig vis ASAP...
:-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #23565 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Whiskys holdbarhed
Malt Whisky holder længe

Jeg bliver først bekymret om smagen når niveauet når under en femtedel, så skal whiskyen typisk drikkes inden et år eller to

cask strength holder smagen bedre en nedvandet whisky

der kan være forskel fra flaske til flaske, så der er ikke en endeguldig regel

hæld evt. en "bundsjat" over på en sample flaske, eller drik den

Steffen

PS

Jeg kender en der har over 500 åbne og har adspurgt om hans holdning til dette og han siget at han ingen problemer har. Jeg mener dog at han gør noget ved bundsjatterne

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #23566 by Lading
Replied by Lading on topic Whiskys holdbarhed

Jeg bliver først bekymret om smagen når niveauet når under en femtedel, så skal whiskyen typisk drikkes inden et år eller to


Jeg prøver at tømme flaskerne hurtigst muligt når de kommer ned omkring en femtedel, tømte for nyligt en Glen Ord 30 års OB hvor bundsjatten virkede ualmindelig sløj.

Det er da trist at sidde med en klasse dram og konstatere at den har stået for længe, forstår absolut ikke at man har 100 åbne flasker af gangen!

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #23567 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Whiskys holdbarhed
Man kan sagtens have mange flasker åbne, så længe fylniveauet er rimeligt.

Selv har jeg mange åbne, men tømmer eller hælder på mindre samples når de når under en fjerdedel. Jeg har ikke hafte kvalitetsproblemer med mine flasker i årevis

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.151 seconds