Amrut Vertical

More
13 years 4 months ago #22135 by Macdeffe
Amrut Vertical was created by Macdeffe
Jeg havde lige en 4-5 venner besøg til en introduktion til Amrut samt lidt amerikansk whisky.

Til velkomstdrink var der et sæt af 3 blinde.

Suntory Pure Malt Whisky 43% Yamazaki, Mekong Whisky(!?) og Amrut Two Continents 46%

Der var umiddelbart ikke den store begejstring for Mekong Whiskyen, som jo nok heller ikke er en whisky, da den nok er fremstillet af tilfældige råvarer. Alle håbede på at den sidste var Amrut velvidende at der fulgte syv fra samme distilleri

Yamazakien blev betegnet som en fantastisk duft, men ingen finish/smag relativt til den gode duft, hvilket jeg godt selv kunne følge. Japansk whisky skal helst ikke vandes for meget ned efter min mening.

Efterfølgende var programmet

Blackadder 05/2009 46%
Double Cask 46%
Fusion 50%
Van Wees 2005 Ultimate 4yo 62.8% (peated)
Cask Strength 61.8%
TWE 10th anniversary 63%
Cask Strength Peated 62.8%

Jeg kunne lide dem alle sammen. Whisky af stor klasse, jeg håber virkelig vi ser flere uafhængige aftapninger herfra sammen med destilleriets perlerække af innovative aftapninger (100, Kadhambam og Intermediate Sherry er netop kommet på markedet)

TWE lænede sig en del opad Fusion, uden den tørvede del, men de er begge meget lækre og eksotiske Amruts med præg af tropiske frugter, kokos, ingefær, ananas osv. Også i forhold til de andre Amruts

Van Wees virkede en anelse mere delikat og sofistikeret en den tilsvarende fadstyrke OB. Jeg ville ønske jeg havde haft mere end bare en sample af denne!

At de fem deltagere ca. havde hver sin favorit var meget sjovt!

Anden halvleg var tilegnet en serie amerikanske Ryes og lidt Bourbon whiskey

Old Potrero 2yo 62.2% Malted Rye Whiskey (Anchor)
High West Rendezvous Rye 46%
High West Rye 16yo
Sazerac Rye 18yo 2010 45%
Bitter Truth Rye 69.2% 24yo
AH Hirsch Bourbon 16yo 1974 45.8%
Pappy Van Winkle Bourbon 15yo 53.5%

High West ryes er fra LDI,
Sazerac 18 er fra Buffalo Trace,
Bitter Truth Rye er Bernheim, fadene er ikke helt ægte single casks, de blev revatted i 2000 af KBD og er herefter aftappet af en del forskellige producenter
AH Hirsch 16yo er fra Michter's (pot distilled)
Pappy van Winkle 15yo skulle efter sigende være Stitzel-Weller juice!

En ganske lækker serie, Potrero virkede lidt ung dog. Rendezvous er en kraftig krydret meget rye agtig rye, og har virkelig vundet mit hjerte efter jeg har smagt den et par gange, det er jo meget forskelligt fra den malt whisky jeg ellers går og drikker. De ældre ryes har mere karakter af fadet end af rye whiskeyen, men sådan er det jo generelt med alt whiskey, jo ældre de er, jo mindre "destilleri" karakter, hvis man ellers kan snakke om destilleri karakter når det kommer til bourbons og ryes, der jo mere er opskrift-baseret

Michter's mod Stitzel-Weller var ganske sjov, det virker som om at Pot distillation også gør en forskel for bourbons, selvom det faktum at AH Hirsch har tilsat lidt vand sikkert også har en betydning for smagsoplevelsen

Steffen

PS : Hvis den importør der for nylig i samme sætning sagde til mig at de var Danmarks førende indenfor Bourbons, samt at Bourbons SKULLE komme fra Kentucky læser med her, vil jeg da lige oplyse at LDI er Lawrenceburg Distillers INDIANA, og at Michter's ligger (lå!) i PENNSYLVANIA. Hvis man endnu ikke er overbevist kan man google lidt på Tuthilltown :-)

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #22145 by Korsgaard
Replied by Korsgaard on topic Amrut Vertical
Jeg var en af de heldige der deltog i Steffens fine arrangement. Jeg var temmelig spændt på at smage Amrut da flere i min bekendtskabskreds er uenige om kvaliteten af denne.

Jeg synes Amrut er et spændende produkt, der efter min mening sagtens kan måle sig med skotsk whisky. hvis man sammenligner med skotsk whisky i samme prisklasse er der indtil flere af de smagte Amrut jeg ville foretrække at købe.

Min favorit var Amrut CS på 61,8% skarpt forfulgt af Amrut TWE 10th Anniversary og Amrut Double Cask. Alle de smagte Amrut havde et højt niveau. Synes det er fantastisk at produktet kan smage så modent på trods af den unge alder.

Den Amerikanske sektion vil nok tage mig lidt længere tid at vænne mig til. Bedst i denne gruppe fandt jeg Pappy Van Winkle Bourbon 15yo på 53,5%. Rye whisky skal jeg helt sikkert prøve igen, men det er godt nok et krydret bekendtskab :-)

Tusind tak til Steffen for endnu et hyggeligt arrangement, god mad og ikke mindst gode historier om alt det vi smagte.
/Thomas

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.202 seconds