The Whisky Show London

More
13 years 4 months ago #21995 by jones
The Whisky Show London was created by jones
Der kommer lidt indtryk lidt senere.

Connosr.com lavede videooptagelser på stedet hvor de bad folk om at præsentere en god dram fra messen.

Her er MacNoller

www.connosr.com/pod/tws209

Her er undertegnede

www.connosr.com/pod/tws225


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #21996 by Duffer
Replied by Duffer on topic The Whisky Show London
Balvenien forhandles af SMD:
www.singlemaltsdirect.com/review ... t/id/1188/

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #21997 by jones
Replied by jones on topic The Whisky Show London
Jotak, men til £500!

Prisen på destilleriet, som officielt er eneste sted hvor den kan købes, er £150.

Det drejer sig om 6 fade fra 1969-1981 som er blandet til en guddommelig helhed.

Nok det allerstørste som jeg fik smagt i London.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #22000 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic The Whisky Show London
Hi Al
Jeg har aldrig betvivlet din smag og din dømmekraft, men hvad sker der lige med det indlæg på videoside 2, hvor Rick Furzer også smager på den Balvenie ???

Er i sikker på at det var samme whisky i smagte ??

Eller er smag og behag bare så forskellig ??

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #22003 by Duffer
Replied by Duffer on topic The Whisky Show London
Ganske underholdende, men når Monkey Shoulder bliver vurderet til 94 point og Lagavulin 12 til 99 point, kan man diskutere nogle af deltagernes forudsætninger og vurderingsevne :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #22004 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic The Whisky Show London
Ja der er jeg så ikke helt enig.
Hver i sær har jo sin præference. Hvis de to personer som har smagt Monkey Shoulder og Lagavilin skulle smage på det modsatte, så ville det nok se meget anderledes ud.
Så længe det ikke er smagt af den selv samme person giver det ikke mening, kun for den enkelte :-)

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #22005 by Duffer
Replied by Duffer on topic The Whisky Show London
Kan nogen whisky få 99 eller 100 point?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #22006 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic The Whisky Show London
For mig lyder det også mystisk.

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #22007 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic The Whisky Show London
Hvorfor skulle en whisky ikke kunne få 100 p?

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #22008 by SteffenSand
Replied by SteffenSand on topic The Whisky Show London
Er selv lidt overrasket over de til tider besynderlige scores. Men connors.com bad folk give en score efter optagelsen og jeg antager, at de færreste sædvanligvis benytter sig af 100 skalaen som bedømmelsesparameter. Derfor de svingende point - vil jeg mene.

Mr. Al Jones, jeg fik ikke hilst på dig til showet. Det var ellers på min 'to do list'. Michael, godt at møde dig igen - genialt arrangement.

Her er i øvrigt ham selv - trying to make sense after 25 drams
www.connosr.com/whiskypod/video/tws222/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #22009 by jones
Replied by jones on topic The Whisky Show London
En skam vi gik forbi hinanden, Steffen.

Hvad angår karaktergivning, så bad de os om at give point på 100-skalaen. Vi skulle også lave egentlige smagsnoter med beskrivelse af Nose, Palate og Finish. Det valgte jeg fra med kun 30 sekunders taletid.

Balvenie Tun 1401 var noget af det første som jeg smagte om fredagen og det allerførste om lørdagen, så jeg står ved min vurdering.

100 point er vel muligt som karakter, men det må per definition betyder at der er tale om den bedste dram du nogensinde har smagt samt at du mener at du aldrig kommer til at smage bedre whisky.

Der er en grund til at Jim Murrays Bible kun er nået op på 97,5 som karakter.

Vi lever vel alle i håbet om endnu større whiskyoplevelser i fremtiden.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #22011 by SteffenSand
Replied by SteffenSand on topic The Whisky Show London
Al, jeg er faktisk enig. Enhver vurdering er i bund og grund subjektiv og på en 100 skala er alle tal selvfølgelig lovlige at benytte. Og mon ikke 100 point først skal gives på dødslejet, hvor man reflekterer og filosoferer over de dejlige drammer, man har smagt på livets barske vej. Indtil da kan vi kun håbe, at vi engang imellem støder på en whisky, der nærmer sig det 'uopnåelige'.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #22013 by jones
Replied by jones on topic The Whisky Show London
Udover de tre Masterclasses var der jo et rigt udbud af whisky i hallen.

The Tweeddale Blend er et nyt mærke som skulle være baseret på en opskrift som ejeren fandt i sin oldefars papirer for en whisky af samme navn som blev markedsført indtil 1940. Tweeddale er 50% malt 10 "“ 21 år fra alle regioner og 50% 10 års grain. Der er anvendt et fad maltwhisky fra 8 destillerier, så der bliver tale om egentlig batchproduktion, ret usædvanligt for en blend i $30 klassen.

I den anden ende af skalen, bød Chietain's på en Isle of Skye 50 års blend som var lidt af en letvægter i betragtning af alder og pris ( £850).

En herlig hverdagsdram i god balance med en anelse røg og sherrysødme som normalt ikke indgår i whisky prosklassen. Anbefales.

Balvenie Tun 1401 er vist allerede omtalt. Den eneste dram som jeg fik begge dage. Kunne næsten være grund nok til at besøge destilleriet en tredje gang.

Berry Bros var en lille skuffelse. Halvdelen af de flasker som jeg havde glædet mig til var slet ikke aftappet endnu, trods fremtrædende plads i kataloget. Jeg fik Bunnahabhain 1977 og en 90'er Cragganmore.

Benriach fortsætter med udvidelse af sortimentet, så de (næsten) holder trit med Bruichladdich på det punkt. Der var fadprøver på Horizons 12 år tripledestilleret og sherrymodnet og Solstice 15 år røget fra portvinsfad som ventes udgivet i denne måned.

Benriach 30 er nok den bedste Benriach som jeg har stiftet bekendtskab med.

Compass Box Flaming Heart batch 3 er noget mere flammende end de tidligere udgaver med en markant kraftigere Islay islæt som bestemt var klædelig. De lavede for snart ti år siden en Double Single på opfordring fra ejerne af Highlander Inn med kun en malt og én grain. I anledning af Compass Box' 10 års jubilæum lancerer de en ny Double Single bestående af 76% 18 års Glen Elgin og 24% 21 års Port Dundas. En elegant, let dram som nok kræver en afslappet stemning som ikke just er det der præger en whiskymesse.

Fra det nyeste sæt Diageo Special Releases smagte jeg Port Ellen 31, Brora 30, Cragganmore 21 og Auchroisk 20. Sidstnævnte med et uventet kraftigt tørvebidrag var nok den mest mindeværdig. Årets PE og Brora hører til de svageste fra seriens levetid. Elements of Islay PE3 og The Whisky Show PE 1983 var andre dyre dram der ikke kunne frist til køb. Andre The Whisky Show specialaftapninger fra Glen Grant, Longmorn og Lochside var mere lovende.

Mens vi er ved Glen Grant, stod Gordon & Macphail 1954 og Chieftain's 1948 som nogle af weekendens fuldtræffere. Det samme må siges om Gordon & MacPhail Longmorn 1964.

Inderne fik endnu en chance "“ og endnu et skuldertræk "“ hos mig med Amrut Intermediate Sherry Matured, først på bourbonfade og nye fade, senere på sherryfade og til sidst på bourbonfade igen!

Fik en god snak med drengene fra English Whisky Co. Som stadig husker den danske invasion fra et par år tilbage. Smagte deres Chapter 7 3 år romfinish og Chapter 10 3 år, deres første aftapning fra sherryfad. Lovende whisky som er hastigt på vej til noget stort.

Hos Adelphi husker jeg bedst en lille vertikalsmagning med Bunnahbhain 18, 35 og 41, ganske fremragende, især den sherryknækkede 41.

Som led i mit "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #22015 by SteffenSand
Replied by SteffenSand on topic The Whisky Show London
Det var noget af en gennemgang.. Al, du burde starte din egen whiskyblog. Det er hermed en opfordring :idea:
Jeg vil egentlig ikke kommenterer på hvad du skriver men jeg bliver lige nødt til at tilføje til listen over positive og negative overraskelser.
På den positive side:
Longmorn 1978 exceptional masterpieces 58% udvalgt af Sukhinder Singh
Kilchoman Whisky Show bottle
Port Ellen Whisky Show 92-93 point i min bog...
Port Ellen 10th - virkelig elegant gammel PE
Imperial 1997 G&M cask 61.6% (tak til Macdeffe for at gøre mig mere opmærksom på Imperial)
Longrow 100 proof
Glen Grant Whisky Show (ufatteligt godt fad men noget dyr til £200,-)

Skuffelserne var der ikke så mange af:
Brora 30 8th release - enig med Al, den var svagere end tidligere releases. Men stadig helt ok.
Glenfarclas 40 - der findes så meget andet gammel GF, som er meget bedre.
Bowmore Whisky Show - lidt barsk, meget krydret og eget...
Amrut TWE - min første Amrut og jeg havde håbet på noget mere

Michael! Så er det dig


:)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #22016 by Duffer
Replied by Duffer on topic The Whisky Show London

Messens største skuffelse "“ fik et glas Glenfarclas 40 som duftede fortryllende. Faldt i snak og vendte først tilbage til glasset efter ca. 45 minutter, hvor whiskyen var faldet helt fra hinanden som en god vin som har stået for længe

Var det Glenfarclas 40-års ved 46% du omtaler?
Se eventuelt: www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... ic&p=21069

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #22019 by MacNoller
Replied by MacNoller on topic The Whisky Show London

Michael! Så er det dig
:)


Havde ikke notesblok med på showet, men lidt sad der da i hukommelsen da jeg kom hjem.

Nedenstående var dem jeg endte med at ha øverst på listen
over bedste oplevelser på showet, nævnt i vilkårlig rækkefølge.

Glenfiddich 2009, 40yo, 45.8%
Balvenie 30yo, 47.3%
Hazelburn 8yo Cask Strength
Glen Grant 1972 Sherry Cask (whiskyshow aftapning)
Auchroisk, 2010 release, 20YO, American & Eu Oak Casks, 5856 btls, 58.1%
Bunnahabhain 33yo Adelphi
Bunnahabhain 1975, 35yo, #456, 51,8%
Isle of Skye 50yo (blend)
+ mindst 3 fra masterclass'n med Serge.

Auchroisk var udsolgt da jeg kom op i shoppen, den ville jeg gerne
havde haft med hjem.

Brora 2010 30yo & Port Ellen 2010 31yo imponerede mig ikke,
havde haft PE 31yo på min indkøbsliste hjemmefra,
købte en Douglas Laing Platinum Port Ellen 30yo med hjem fra lufthavnen.

Havde oplevet den 40yo glenfarclas som Jones havde givet lang tid i glasset(puha),
så da jeg fik den var glasset tømt inden for en 20 minutters tid,
da det var en af de sidste jeg smagte på showet,
var det vist ikke muligt at give den en 100% ok bedømmelse.


Efter alle de gode drammer i starten tror jeg ikke mine smagsløg senere kunne
bedømme om der var nogle der stod til en liste over desideret dårlige,
så en sådan en haves ikke.

Uden tvivl en tur der har givet en på opleveren.

Slainté
Michael B

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #22020 by MacNoller
Replied by MacNoller on topic The Whisky Show London

Michael, godt at møde dig igen - genialt arrangement.

I lige måde.
Har sendt dig en PB.

Slainté
Michael B

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #22027 by dklund
Replied by dklund on topic The Whisky Show London
ja jeg må vel også hellere skrive et par ting om mine oplevelser på showet
(jeg syntes at kunne huske nogen blive lidt pigesur over at man ikke skrev om de ting man havde været til :twisted: )

min tur til london begyndte om torsdagen hvor jeg efter at have været på hotellet med min alt for lille kuffert og for at mødes med Michael og Flemming
tog på whisky shop sightseeing

vi startede på The Vintage House - freespace.virgin.net/vintagehouse.co/
hvor jeg havde tilbragt det meste af en time foran pc'en aftenen forinden for at lave en eller anden form for liste så jeg havde en chance for at vælge noget fornuftigt i stedet for bare noget i vildelse
det er jo en af de der trælse butikker hvor de har ALT for meget og vælge imellem
det er lidt det samme som at slæbe den store af ungerne (2 ½år) med ind i sukkerstokken på strøget i aarhus og så sige til ham at han kun må få ET stykke slik

nå men på min liste stod der 7 whiskyer
jeg kom ind i butikken og gik rundt og kiggede lidt men kunne ikke rigtigt finde mere end et par stykker men egentilg ikke rigtig dem som jeg helst ville have så jeg spurgte ved kassen og ekspedienten kiggede på mig og sagde "vil du virkelig have dem" og jeg svarede ja ihvertfald nogen af dem
så må jeg i kælderen sagde han og var væk i 20 min.

jeg valgte 3 af de 7 og den ene af dem ville han faktisk ikke sælge til den pris den stod til jeg syntes også det var lidt billigt men jeg fik dem til prisen

jeg fik:

Craigellachie "Douglas Laing - old & rare" 1973-2005 32år 42,7% - 105 £ ~ 920kr
Mission Islay Trilogy "Murray McDavid" 36år 40,3% - 106 £ ~ 930kr
Dallas Dhu "Signatory i den gamle flaske" 1975-2004 28år 46,4 - 68 £ ~ 595kr :lol:

efter det gik vi på Berry Bros hvor vi mest bare kiggede og gik videre til The Whisky Exchange hvor det blev til en:
Caperdonich "Connoisseurs Choice - Gordon & MacPhail" 1969-2009 46% - 89 £ ~ 780kr
Craigellachie Håndaftappet i butikken 13år 58.1% 20cl.

så blev det desværre ikke til flere indkøb den dag da der kun var møl tilbage i pungen

om fredagen tog vi til messen og sikke da en messe der var godt nok en masse lækkerbiskner der skulle smages
jeg havde ingen notesbog så lidt fra hukommelsen ikke i rækkefølge

Tweeddule
pe 3
Berry's Teaninich
Balvenie Tun 1401 - den bedste Balvenie jeg har smagt
TWS Port Ellen
TWS Glen Grant
Glen Grant 1954 endnu en virkelig lækker dram men til 3500 £ (måske lidt over pris)
Glenfarclas 30 OB
Diageo Special Release
- Brora 30
- Port Ellen
- Talisker 30
Adelphi
Bunnahabhain 35 år
Bunnahabhain 41 år bare for at sammenligne de to (ingen rigtig vinder de er begge super lækre)
Compass Box
Flaming Heart
Doubel Singel
Glenglassaugh
- 21 OB
- 26 OB meget ens
- 1975

+ så mange andre men min hukommelse er bare ikke som den har været :shock:

om lørdagen skulle jeg til to masterclasses (Brora vs. Clynelish og ultimativ Dalmore)
nogle virkelig virkelige gode whiskyer bestemt hele turen vær

så det blev ikke til så mange andre whiskyer om lørdagen men et par stykker fik man da ned

efter messen gik vi på SMWS og blev belært og bespist for et beskedent beløb
og endnu et par flasker kom i tasken
25,54 18år 54,6%
18,30 24år 45,5%

om søndag en dag som gik med hjem rejse nok også bedst sådan

en alt i alt go tur med godt selvskab og fantastisk whisky
som nok får en til at vende sparegrisen på hovedet igen næste år

Slainté
Dennis Lund

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23897 by Duffer
Replied by Duffer on topic The Whisky Show London
En skam der ikke kommer mere interessant (ikke nedvandet) whisky fra Balvenie der er til at betale.

Whiskyfun:
Balvenie 'Tun 1401' (48.1%, OB, 2010) Four stars A vatting of six casks from 1966, 1972, 1973, 1974, 1978 and 1988, some being ex-American oak and others from sherry butts or hogsheads. Price: £399, we've seen cheaper whiskies, haven't we? Colour: full gold. Nose: very, very ‘Balvenie' and that's great news. An avalanche of honeys, melliferous flowers and juicy ripe plums and apricots. Dandelions, orange blossom"¦ Also touches of toasted brioche and hot croissants, then a little more leather and Virginia tobacco. Beautiful nose. Mouth: rich, creamy and certainly quite oaky. Oakier than what the nose suggested in any case. Unsweetened tea, cloves, then more vanilla and citrons, then a little cranberry (drops), possibly from the sherry. It's rather less luscious than other old Balvenies in my opinion. Finish: long, still oaky and slightly drying. Comments: it's an excellent dram but maybe one or two casks were past their primes (too oaky) and ‘had' to be vatted? The nose is absolutely superb. SGP:461 - 87 points.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23899 by Lading
Replied by Lading on topic The Whisky Show London

En skam der ikke kommer mere interessant (ikke nedvandet) whisky fra Balvenie der er til at betale.

Whiskyfun:
Balvenie 'Tun 1401' (48.1%, OB, 2010) Four stars A vatting of six casks from 1966, 1972, 1973, 1974, 1978 and 1988, some being ex-American oak and others from sherry butts or hogsheads. Price: £399, we've seen cheaper whiskies, haven't we? Colour: full gold. Nose: very, very ‘Balvenie' and that's great news. An avalanche of honeys, melliferous flowers and juicy ripe plums and apricots. Dandelions, orange blossom"¦ Also touches of toasted brioche and hot croissants, then a little more leather and Virginia tobacco. Beautiful nose. Mouth: rich, creamy and certainly quite oaky. Oakier than what the nose suggested in any case. Unsweetened tea, cloves, then more vanilla and citrons, then a little cranberry (drops), possibly from the sherry. It's rather less luscious than other old Balvenies in my opinion. Finish: long, still oaky and slightly drying. Comments: it's an excellent dram but maybe one or two casks were past their primes (too oaky) and ‘had' to be vatted? The nose is absolutely superb. SGP:461 - 87 points.


Udover Cadenheads flaskerne du kender kan man p.t. få denne her:

dreamdrams.co.uk/speyside/18-yea ... od_20.html

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23900 by Duffer
Replied by Duffer on topic The Whisky Show London
De priser lyder næsten for godt til at være sandt.
Eller også er kvaliteten derefter.
Erfaringer?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23902 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic The Whisky Show London
Jeg har smagt den, men det var med et par dramme i forvejen. God uden at være prangende vil jeg sige, 83-85p eller ca 2-2 ½ på min egen skala, men den her type whisky har det jo med at kunne underperforme på whisky festivaler da intensiteten ikke slår ligeså godt igennem som hvis der havde været røg eller sherry involveret. Jeg har i hvert fald ofte måtte justere min vurdering op af sådanne whiskyer når jeg har kunnet drikke den i fred og ro

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 6 months ago #24206 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic The Whisky Show London
Tun 1401 batch 2 er på vej:

2,226 bottles of Tun 1401 Batch 2 are leaving the distillery. It's a limited release and only going to 15 countries - hope you're one of the lucky ones to get a bottle.

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 6 months ago #24219 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic The Whisky Show London
Nye whisky ifm The Whisky Show

www.whisky-show.com/attachments/ ... -09-09.pdf

bl. a. den første uafhængige Kilchoman aftapning, en Lochside single blend, Karuizawa 1981, Glenallachie 1974, 3 af 2011 BTAC'erne og meget mere

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #24826 by Duffer
Replied by Duffer on topic The Whisky Show London

Tun 1401 batch 2 er på vej:

2,226 bottles of Tun 1401 Batch 2 are leaving the distillery. It's a limited release and only going to 15 countries - hope you're one of the lucky ones to get a bottle.

Niels

Hos Whisky Shop fra 4. Januar 2012 www.whiskyshop.com/Shop/Balvenie ... D3259.aspx
Prisen er 149,95 £

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.320 seconds