Whisky 2010 sampleklub Runde 1 Sample 4

More
13 years 10 months ago #21190 by Magfar
Så ligger der samples til 4. afdeling i 1. runde til afhentning hos Søren. :roll:
God weekend

Jan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21234 by BigMac
Farve: Mellem mørk fra sherrylagring

Duft: Ikke meget alkohol-bid i denne her, i stedet kommer chokoladekage creme, tørret frugt og igen hælder jeg meget til det chokolade/kaffeagtige "“ sådan en café-duft af kakao og italienske kaffer og så kan jeg fange noget som jeg måske tror kan være destilleri karakter begravet langt i baggrunden "“ eneste årsag til jeg kan fange dette er den lave alkohol% som tillader et ordentligt snus

Smag: Massiv oloroso sherry, med et tykt bitter/sødt lag midt på tungen som gør at den "“på trods af den lave alkohol% fungerer rigtigt fint, lidt bittert træsmag som udtørrer munden, men jeg kan ikke helt finde ud af om det er pga. alder eller det er sherrylagringen der slår igennem her igen. Synes hele karakteren af spritten til at begynde med godt kunne komme fra små kedler som hos Macallan, men nu jeg vil gerne lige en kort tur nordpå til Rothes hvor kedlerne er lidt større

Eftersmag: Vedhængende, overraskende længe endda, en dessertwhisky til vanille-isen, får mig til at give denne her et par +'er opad ift. mit første aldersgæt

Alkohol: 40-43% tror mest på 40%
Alder: 21
Destilleri: Synes ikke jeg kan tilslutte mig Macallan på denne her selvom jeg gerne vil, netop pga. det tørre i whiskyen, så det må blive Glen Grant denne gang "“ måske en G&M aftapning?

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21249 by fritte
Farve: mahogni

duft: amaretto, makroner, syltet frugt, brun farin.

smag: gummi, træ, sherry, karamel. Meget typisk oloroso som BigMac skriver.

eftersmag: bitter, meget træ, vingummi.

Alkohol: 40-43%

Alder: Selvom der er en del eftersmag, så hænger den på tungen og ikke længere nede i halsen. Kan være jeg bliver snydt af den lave alc. pct., men jeg kan ikke få den her til mere end ca. 15 år.

Destilleri: To gode bud fra Claus, men jeg vover pelsen og siger at det er en "gammel" 15 års Glendronach

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21302 by Rose
Replied by Rose on topic 1. runde 4. prøve
Så fik jeg smagt på prøve nr. 4. Endnu en dejlig oplevelse :D . Ledsagt af GUNS N' Roses fordybede jeg mig 1 ½ time i whiskyens mysterier.

Farve: Dyb og smuk som meget mørkt rav. Sikkert trukket fra et sherry fad.

Duft: Nærmest blid. Vanille med et anstrøg af sødme. Lidt vand åbner for en duft af blomst.

Smag: Dejlig kraftfuld og fyldig . En let prikken på tungen og slutter med en noget bitter eftersmag. Lidt vand gør den rund og blød, uden den mister sin kraftfulde smag

%: 47-50%

Alder: 15-17 år

Konklusion: Både smag og farve minder mig om Aberlour's specialaftapning kaldet a'bunadh, men den holder 60,4 %, og det tror jeg ikke denne prøve gør.

Mit gæt er, at vi er i East Highland, og at der er tale om en special aftapning, som kunne være en 15 års Glendronach. Deres standard aftapning holder kun 40%, så der kunne være tale om en specialaftapning i serien fra Douglas Laing der hedder The Old Malt Kask50... :?

/Rose

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 9 months ago #21311 by Magfar
Replied by Magfar on topic 1. runde 4. prøve
Nu er det 20 dage siden, sample 4 blev afleveret hos Søren, så der kommer nok ikke flere gæt.

Glengoyne 21 Years Old

Tasting Notes
Appearance: Deep Copper, Meandering Legs
Nose: Red apples, toffee, sherry, spicy strudel.
Mouthfeel: Coating
Initial Taste: Lots of Sherry, honey, oak with a developing aromatic sensation. Ends with a heavenly cinnamon nip.
Finish: Long, sherry, spicy, warm and dry
Comments: New in April 2007. Glengoyne 21 now achieves the optimum balance of flavours and the maximum benefits from our specially selected 100% first fill European Oak Sherry casks

/Jan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.216 seconds