Whisky 2010 - uge 18

More
13 years 11 months ago #21031 by abandholm
Jeg tager til Skotland i morgen, og ved ikke helt hvornår jeg kan lægge svaret ind. At dømme efter antallet af besvarelser haster det ikke ;-) Men jeg har nu alligevel lagt de to scannede etiketter på et hemmeligt sted og givet Steffen et link, så han kan offentliggøre dem når det anses for passende.

Skulle Steffen ramme denne whisky helt præcist, kender I nu en mulig forklaring... ;-)

mvh Anders

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Æsel
  • Visitor
  • Visitor
13 years 11 months ago #21032 by Æsel
Replied by Æsel on topic Whisky 2010 - uge 18
Vi har haft en lang (og produktiv :-) dag i haven efterfulgt af en passende mængde vin med et par venner, så vi synes ikke lige at vi er i stand til at komme med noget synderligt konstruktivt omkring whisky idag - vi smager den i morgen aften.

Dragen & Æsel

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 11 months ago #21034 by Peteys
Replied by Peteys on topic Whisky 2010 - uge 18
Så vil jeg helt undtagelsesvis prøve at være den første der skriver noter ind.

Nu har vi ikke som regel beskæftiget os så meget med farve, men det plejer jo også at være ligegyldigt, men i det her tilfælde så ser whiskyen en smule pink ud i den belysning jeg sidder nu, men den virker altså ikke til at være fra et ex-port fad.

Næse
Den her har lidt sherry " over sig, lidt gammel svovl etc. Det er dog ikke så ensidigt som sådan noget nogen gange er.Jegfinder i hvert fald noter af brændt sukker, en smule røg (meget lidt), gammelt træ og noget sødme fra sherryen

Smag
En anelse svovl, lidt smooth, lidt sprittet, noget sødme. Men ellers ikke den store smagsoplevelse for der er ikke så meget.

Finish, noget brændt kakao, sprit

Ikke lige min kop te, men helt sikkert en der vil vække glæde for mange sherry fads fans.

6/10
Gæt, Speysider, måske en Aberlour omkring de 20 og ca. 50%

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 11 months ago #21035 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Whisky 2010 - uge 18
Nose : æbler, brændte nødder

Palate : bitre nødder

Finish : medium

vand tager en stor del af bitterheden og bringer frugt (æbler) frem

Denne whisky er lige en tak for bitter for mig, jeg tror det stammer fra en en del år på fadet

Alkohol styrke 52%, alder 25-26år, Destilleri : Clynelish - kunne være Bunnahabhain også

Karakter 5

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 11 months ago #21045 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky 2010 - uge 18
N: pærer og sherry
P: nikotin, bitter lemon
F: mellemlang
C: sandsynligvis et Oloroso (sherry) fad
A: 20 år eller derover
ABV: 50%
D: Springbank? (måske finished)
Karakter: 6

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 11 months ago #21049 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Whisky 2010 - uge 18
Glen Elgin

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 11 months ago #21055 by Dragen
Replied by Dragen on topic Whisky 2010 - uge 18
Lidt forsinket er Brabrand klar

Dragewhisky - afgjort Dragewhisky - lavet af gnomer på gammelt guld i skumle huler.

Næse: dadler, honning, fed pibetobak

Smag u. vand: gammelt læder, creme brulée, smørbagte havrekiks, lidt smørsyre

Smag m. vand: frisk stald - svag moskus, bagt marcipan, bittermandel, lidt skosværte, noget skarp men let afrundet pebret (som allehånde)

Mums ;o)
Synes at der er rigtig meget (god) smag i denne

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 11 months ago #21056 by Peteys
Replied by Peteys on topic Whisky 2010 - uge 18
Ja MacBaren, med lidt sovs i snaden passer sku nok meget godt på smagsoplevelsen. :D

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Æsel
  • Visitor
  • Visitor
13 years 11 months ago #21057 by Æsel
Replied by Æsel on topic Whisky 2010 - uge 18
Næse: første snif får mig til at tænke på noget Edradour - et af blinklysene. Opløsningmiddel, vanille, læder.

Smag: Bitter, læder igen, lidt som at bide i en gammel støvet cigaræske.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 11 months ago #21058 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Whisky 2010 - uge 18
Ja og så er Glen Elgin ellers et af mine favorit destillerier, den her er meget atypisk

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 11 months ago #21074 by Peteys
Replied by Peteys on topic Whisky 2010 - uge 18
Meget atypisk dækker vist ikke helt. Hvis det var mig der havde købt den som en Elgin, så havde jeg sku været skuffet.

Men meget rart at opleve sådan en uden selv at skulle betale!

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 11 months ago #21075 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky 2010 - uge 18

Meget atypisk

Jeg smagte to af G&M's nye aftapninger i Elgin i forrige uge. Den ene var en Highland Park som slet ikke havde HP profil - den anden, en Glenburgie fra sherryfad, som udelukkende smagte af sherry og rosiner. Måske er det netop det G&M leder efter i deres Exclusive serie - en profil der skiller sig ud fra normalen

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 11 months ago #21076 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Whisky 2010 - uge 18
Ja, den Glenburgie (et destilleri jeg også har blandt mine favoritter) var da helt horribel dårlig

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 11 months ago #21077 by BigMac
Replied by BigMac on topic Whisky 2010 - uge 18

Meget atypisk

Jeg smagte to af G&M's nye aftapninger i Elgin i forrige uge. Den ene var en Highland Park som slet ikke havde HP profil - den anden, en Glenburgie fra sherryfad, som udelukkende smagte af sherry og rosiner. Måske er det netop det G&M leder efter i deres Exclusive serie - en profil der skiller sig ud fra normalen


Det vil jeg tro der er en god chance for det er det de leder efter.
Jeg er helt enig i at deres Highland Park ikke smagte som nogen anden jeg tidl igere har smagt, men jeg kunne godt lde profilen på den alligevel med noget brændt sukker, overraskende røget og en tør chokolade med højt cacao indhold, mums :)
Jeg er glad for jeg fik en flaske med derfra :)

Vedr. Glen Elgin som startede denne tråd, så har jeg endnu tilgode at smage denne. Jeg købte en flaske af den i oktober sidste år og ser så afgjort frem til at smage på den, specielt efter som folk ovenfor er så uenige om hvor godt den smager...og så er Glen Elgin lidt et overset destilleri. Bla. den 16yo OB ved Cask strength der er ude, smager jo forrygende :)


Ja, den Glenburgie (et destilleri jeg også har blandt mine favoritter) var da helt horribel dårlig

Macdeffe


Det er jeg ikke enig i. Jeg synes tværtimod det er en yderst fornuftig dram, en rigtig dessert whisky som nemt kunne gå til en gang vanille-is.

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 11 months ago #21078 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Whisky 2010 - uge 18
Jeg foretrækker Ardbeg til is. :-)

Glenburgien smagte præcis som en pedro ximenez sherry for mig, hvilket nok forklarer hvorfor jeg ikke kunne lide den

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21215 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky 2010 - uge 18

Jeg smagte to af G&M's nye aftapninger i Elgin i forrige uge. Den ene var en Highland Park som slet ikke havde HP profil


Jeg er helt enig i at deres Highland Park ikke smagte som nogen anden jeg tidl igere har smagt, men jeg kunne godt lde profilen på den alligevel med noget brændt sukker, overraskende røget og en tør chokolade med højt cacao indhold, mums :)
Jeg er glad for jeg fik en flaske med derfra :)

Serge er enig med dig :-)
Highland Park 1997/2009 (50%, Gordon & MacPhail, Exclusive, sherry, cask #5821) This one is exclusive to G&M's shop in Elgin. It's a new label, similar to the Glenburgie in the picture. Colour: amber. Nose: rich, winey sherry with quite some leather and gunpowder/struck matches as well as big notes of liquorice. A lot of parsley too, prune sauce, game"¦ Maybe a faint soapiness. Huge notes of coffee liqueur after a while. With water: extreme coffee and old varnish, old Armagnac, balsamic"¦ Quite beautiful. Mouth (neat): starts a little bitterish and rubbery, with a lot of liquorice and a little mint, then these biggish notes of coffee liqueur once again. Also quite some milk chocolate. Very rich! With water: same, plus some ham and many herbs. Salmiak. Finish: long, with the liquorice and the herbs to the front "“ and the back. Comments: wow, this was big! For sherry freaks. SGP:362 - 87 points.

Kilde: Whiskyfun

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.330 seconds