80+ temasmagning

More
14 years 2 weeks ago #20811 by jones
80+ temasmagning was created by jones
Invitationen på whiskynyt var let at overskue: Byd ind med to flasker som til sammen er mindst 80 år. Deltagere med Glenfarclas har fortrinsvis.

Smagningen afholdes lørdag den 10. april med 12 deltagere: Michael Bach, Claus Borup, Michael Brinks, Karl Ejnar Christensen, Flemming Jensen, Al Jones, Esben Villumsen Jørgensen, Dennis K. Lund, Jørn G. Pedersen, Agner Rasmussen, Claus Rasmussen, Lars Thygesen.

Det bliver 15 Glenfarclas fra tre årtier (den yngste fra 1974), en mini Glen Grant smagning (3 styk) og en mini Strathisla smagning (5 styk).

Gennemsnitsalder for Glenfarclas delen er 41 år. Gennemsnitsalder for alle 29 glas er 38,5 år.

Heldigvis trækker den høje alder procenterne ned. Med 1 cl servering indeholder de 29 glas i alt 14,042 cl ren alkohol. Med en dansk genstand defineret som 1,5 cl alkohol, får vi "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 week ago #20839 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic 80+ temasmagning
Kanonsmagning - tusind tak til Al for at lægge husrum til :D

Det var som ventet whisky af meget høj klasse, så det er svært at fremhæve nogen frem for andre.
Der var dog tre, der i følge mine smagsløg var en lille tand bedre end de andre:
Glenfarclas Family cask 1952
Glen Grant fra Norse Cask
Brora'en - nok den mest røgede Brora, jeg har smagt :P

Og sidst men ikke mindst tak til alle for at have sammenbragt de mange perler :D

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 week ago #20840 by Duffer
Replied by Duffer on topic 80+ temasmagning

Der var dog tre, der i følge mine smagsløg var en lille tand bedre end de andre:Glenfarclas Family cask 1952

Jeg går ud fra det Cask#1712 - som Jim Murray gav 78 point. Endnu en god grund til ikke at stole blindt på andres noter... :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 week ago #20844 by jones
Replied by jones on topic 80+ temasmagning
Ja, det er fad 1712, et af de få bourbonfade i Family Cask serien.

Jeg vil også takke selskabet som benyttede dagens anledning til at knække halsen på nogle fremragende flasker og i nogle tilfælde benyttede lejliheden til at anskaffe nye flasker.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 week ago #20863 by MacLars
Replied by MacLars on topic 80+ temasmagning
Det var på mange måder en historisk smagning ;-)

Det var svært ikke at have høje forventninger til smagningen, men jeg havde dog alligevel ikke regnet med at alle flasker holdt et så højt niveau. Alle flasker var simpelt hen spændende, og alle kunne gøre sig som top-dram på "almindelige" smagninger. Det var lidt sjovt hvor meget der blev "smasket" på smagningen.

Så tak til alle deltagerne, og ikke mindst til Al for at lægge hus til.

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22035 by EckoVicto
Replied by EckoVicto on topic 80+ temasmagning
Pinligt pinligt at jeg først melder tilbage om denne event nu - men bedre sent end aldrig håber jeg.
Da jeg i dag var i gang med at rydde op på mit kollegieværelse faldt jeg lige over den lille primitive notesbog som jeg havde lavet til smagningen.

Først og fremmest skal der naturligvis lyde en stor tak til Al for at lige hus til og ellers til alle deltagene tak for en kanon go dag hvor jeg for mit eget vedkommende fik smagt noget af den bedste whisky til dato.

Jeg tror bare, at jeg vil nøjes med at give mit bud på dagens bedste dramme, med dertilhørende noter vis præcision nok er fladende jo længere hen vi kom på aftenen.

Vilkårlig rækkefølge
Glenfarclas Family Cask 1952 (first batch) 56,5% 1952/30 Nov 2006 110 fl - Mums lidt røg i næse og mund
Glenfarclas Rechlerich Norse Cask 40 år 54,7% 4 dec 1964/sep 2005 515 fl - Tør, men ellers go sherry, sherrybombe
Glen Grant G&M Vintage 1949 40% 13 jan 1949/1998 - Behagelig god trods den lave abv, svag sherry
(Mens jeg bladrer frem i min notesbog kan jeg se, at jeg ved Cragganmoren har noteret "evnen til at smage forskel er dalende")
St. Georges Danish Invasion 15 mdr (vin og/eller bourbon finish??) - dejlig røg, virker ikke newmake agtig, måske lidt sødme fra vin(fadet)
Brora - Røg (kan ikke læse om jeg efterfølgende har skrevet banan eller kanon, men go det var den)
Ardbeg - Dejlig røget, slet ikke spritet i smagen, God mums

EV

//Esben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22036 by jones
Replied by jones on topic 80+ temasmagning
Bedre sent end aldrig, Esben.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.257 seconds