Veni Vidi Vici kan Amrut nu sige

More
13 years 11 months ago #20679 by Macdeffe
Amrut havde 5 smagninger i Danmark

Frederiks, Randers, Odense, Ringsted og Helsingør

Jeg var så heldig at deltage i smagningen i Randers hos Randers Vinhus

Smagningen var bygget op som en "landskamp" Indien mod Skotland, vi fik 4 sæt a' 2 whiskier hvoraf vi kun vidste at den ene var skotsk og at den anden var fra Amrut

I hvert sæt skulle vi tage stilling til hvilken vi syntes der var den bedste og vi skulle også kåre aftenens bedste

1. Sæt var 12yo OB Glenlivet mod Amrut 46%
i Randers vandt Amrut 20-10

2. Sæt var 12yo OB Highland Park mod Amrut Fusion
i Randers vandt Amrut Fusion 22-8

3. Sæt var Glenfarclas 105 mod Amrut Cask Strength
i Randers vandt Glenfarclas 17-15

4. Sæt var Bowmore Legend mod Amrut Peated
i Randers vandt Amrut Peated 28-2

3-1 til Amrut

Jeg har ladet mig fortælle at de andre steder blev resultaterne

Frederiks : Amrut 3 ½- ½
Odense : Amrut 4-0
Ringsted : Amrut 4-0
Helsingør : Amrut 2-1 (ved ikke lige hvorfor der kun var 3 kampe her)

i Randers blev aftenens vinder Amrut Peated efterfulgt af Amrut Fusion

Personligt svarede mine præferencer til resten af selskabet jeg havde Amrut som klar vinder i de sæt de vandt, og i kampen mod Glenfarclas 105 havde jeg dem som nogenlunde lige (og de smagte ret ens faktisk), men endte med at stemme på det der viste sig at være Amrut

Blindsmagning er en herlig ting. Man tvinges til at forholde sig til det der er i glasset på en anden måde og de fordomme man altid vil have er af mindre betydning

Min klare favorit denne aften var Amrut Fusion, og jeg har forståelse for at Jim Murray gav den tårnhøje karakterer i sin seneste bible. Noget af det bedste der sikkert er sket for Amrut og helt velfortjent at destilleriet er blevet eksponeret med en masse positiv presse

Her er mine noter til Fusion. Normalt er jeg ikke i stand til at finde adskillige ting i en whisky, men den her var altså meget kompleks og i stand til at levere

Amrut Fusion 50%
Ferskner, Aske-støv uden røg, Marmelade, Kirsebærsovs a' la den vi får til jul, Sødme, Træ, Frugter, Bitterhed og til aller sidst Ingefær

Som en bonus whisky fik vi Amrut Peated Cask Strength til at gå hjem på og jeg købte da også en flaske af denne :-) , da jeg har en (uåbnet) Fusion i forvejen.

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • AlbaGuBràth
  • Visitor
  • Visitor
13 years 11 months ago #20680 by AlbaGuBràth
Replied by AlbaGuBràth on topic Veni Vidi Vici kan Amrut nu sige
Imponerende afklapsning til Skotland. Men Bowmore Legend må da også betegnes som en særligt svag modstander.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 11 months ago #20682 by Duffer
Jeg kan godt trække lidt på smilebåndet når jeg hører navnet Amrut. Første gang jeg mødte dem var til Whiskylive i London i 2005. Selvom vi var på Whiskylive i to dage, styrede jeg bevidst udenom - med det i tankerne at kun skotterne kan producere whisky.
Og så har man i årevis fået ørerne tudet fulde af hvor vigtigt det er at whiskyfade ligge svalt og at fadet tager karakter hvis det ligger nær havet osv osv. :?
Amrut bliver destilleret i Bangalore, en by med høj tropisk luftfugtighed, høje temperaturer og lagret i 1.000 meter højde. Derudover har man hørt at transporten af det færdige produkt ofte foregår i store plastikdunke.
Og tilsyneladende fremstiller de noget af verdens bedste whisky - velkommen til en ny whisky tidsalder og så meget for fordommene :wink:

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.189 seconds