Jim Murray smagning i Stjær d. 13 Marts

More
14 years 2 weeks ago - 14 years 2 weeks ago #20479 by Macdeffe
En godt arrangeret eftermiddag, med et arrangement der havde karakter både af en messe og en smagning

Vi fik lov at smage 10 whiskyer halvblindt (vi vidste ca. hvad der kom, men ikke rækkefølgen) og skulle også forsøge at smage på tingene efter JM's metode, hvilket var en lærerig oplevelse

Det var IKKE et højt tempo der prægede begivenheden, jeg tror smagning trak ud med en time, 10 whiskyer på 5 timer er et tempo hvor alle kan følge med

Personligt kunne jeg endda godt have brugt mere tid fra vi fik lov at smage på whiskyen til den næste blev serveret, eller også skulle jeg bare have haft et glas mere

De serverede whiskyer var :

Deerstalker 18yr (Balmenach) 46% (se billede for en sjov tvist)
An Cnoc 16yr 46% OB
Mortlach 1992 16yr 50% OMC Sherryfad 4797
Balblair 1989 18yr 43% OB
BenRiach 25yr 50% OB
Convalmore 1975 31yr 46% Scott's Selection
Brora 23yr 1982 23yr 50% OMC Sherryfad 2294
Speyside Finest (Glenfarclas) 1967 41yr OMC Sherryfad
Amrut Fusion 50%
Ardbeg1992 16yr 51.6% Scott's Selection

Min favorit og i en klasse for sig selv var BenRiach 25yr. Derudover havde jeg stor glæde af An Cnoc, BalBlair, Den "forkerte" Deerstalker, Amrut og Ardbeg (mindede mig i stil meget om 10års OB) og Mortlachen

Convalmore og Glenfarclas'en virkede for harmløse og anonyme på mig og Broraen havde simpelthen fået for meget træ og dagens skuffelse, men med Brora er forventningerne jo altid høje

Amrut tog fusen på salen, det var en whisky der ikke på forhånd stod i programmet (Der stod en Auchentoshan istedet, der ikke blev serveret)

Mange gættede på det var Ardbeg og/eller Islay, jeg selv troede det var gammel peated Speysider, så stor overraskelse da det blev afsløret som en 3-4års whisky fra Bangalore

Og Millwall vandt 4-0

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Attachments:
Last edit: 14 years 2 weeks ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 weeks ago #20480 by Macdeffe
MACY havde en bar efter smagningen der havde karakter af en minimesse-

Jeg ville øsnke jeg havde været mere frisk og vågen for udvalget var stort og fremragende, og der var mange ting jeg egentligt gerne ville have prøvet. Lidt blev det dog til og jeg var ikke skuffet

1977 Ardmore fra Scott's Selection
30yr BenRiach
18yr Mortlach fra Wilson og Morgan

samt en

Stagg Rye

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 weeks ago #20481 by Macdeffe
De sidste par billeder

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 weeks ago #20482 by jones
Tempoet måtte gerne sættes lidt i vejret en anden gang.

Jim Murrays strenge krav om ingen anden udskænkning før og under hans smagning virkede lidt urimeligt. Der gik en time fra vi kom indenfor hallen til han gik i gang, så man kunne rigeligt have nået at nydt et glas whisky og/eller øl uden at spolere sanserne.

Største overraskelse og skuffelse ved smagningen var vel at det som jeg havde ventet mig mest af - Ardbeg, Glenfarclas og Brora - faldt pænt igennem.

Den 18-års Ardbeg var nydelig, rund og helt igennem tilforladelig, men helt uden potens og Ardbeg ild.

Glenfarclas var tydeligt fra et udtjent fad som ikke havde bidraget med ret meget mere end marginal sherry og massivt træ gennem 41 år.

Brora var til gengæld druknet i sherry og træ. Helt OK, hvis man kan lide den slags, men man kan få det mange andre steder uden at betale Brora priser.

Convalmore, Balblair og An Cnoc må være mit top tre fra dagen.

Jeg forstod slet ikke Jim Murrays begejstring for Amrut Fusion. Uden at vide hvad det var, smagte jeg på den og hældte så straks resten ud.

Det kan godt være at klimaet i Indien giver en hurtigere modning, men det er også kvalitativt en anden slags modning som fremhæver smagselementer som jeg ikke er vild med.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 weeks ago #20484 by BigMac

Glenfarclas var tydeligt fra et udtjent fad som ikke havde bidraget med ret meget mere end marginal sherry og massivt træ gennem 41 år.
Al J.


Nogle yderligere detaljer/fadnummer på denne?

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 weeks ago #20485 by Macdeffe
Ikke udover det var fra en 70cl's flaske :-)

Jim Murray syntes det var dagens klart bedste whisky (hidtil) da den kom ind som no 8 og der var flere i salen der ytrede de var enige med ham, bl-a min sidemand der efter smagningen sagde at han syntes det var dagens bedste

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 weeks ago #20487 by jones
Claus, Såvidt jeg kan overskue sagen, så findes der vist kun een 1967/41 års OMC Probably Speyside's Finest.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 weeks ago #20488 by dmwa
Jeg må tilstå, at jeg gættede Amrut Fusionen - havde dog også smagt den aftenen / natten før i Stauning. Jeg kan stadig ikke helt forstå, hvorfor hele skaren mente, at det var en Ardbeg - men det var måske fordi, at de 2 sidste muligheder på papiret var Ardbeg eller Auchentoshan. Nu havde jeg hørt, at Auchentoshan ´en var taget af programmet - så jeg var opmærksom på, at på et eller andet tidspunkt ville der blive kastet noget ind - og det blev så den 2. sidste.
Det "interessante" ved en sådan smagning er også, at hvis Jim sagde, at der var citrus eller noget andet - så kunne 320 andre også.
Her vil jeg så give Al medhold i, at vi har heldigvis alle forskellige sanser - og facts vi tænder på. Jeg synes selv, at Amrut ´en er en fantastisk whisky - og vil derfor også omtale den i kommende nummer af MALTEN - men er også helt klar over, at andre har andet forhold til den.
Min største anke ved en smagning som denne er dog, at der kun er ET glas. Det er naturligvis bekosteligt at have 10 glas pr person - men husker jeg ikke, at Jim sagde, at sulfor kunne ødelægge alt - så i whiskyen efter Mortlach ´en kunne jeg stadig fange sulfor - selvom det var fra et bourbonfad.

Men HATTEN af for den lille, lokale whiskyklub i Stjær, der formår at samle 360 glade whiskyfreaks - og få Jim til Danmark, så flere kan få inputs om hans syn på whisky. Dermed ikke sagt, at vi skal være enige i alt hvad han siger, men har har trods alt belæg for meget af det han siger og mener. Men det er vel ligesom med fodboldkampen, der også optog ham meget - ikke alle er lige så fanatiske tilhængere af Millwall som han er! Og sådan har jeg det også med de enkelte whiskies.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 weeks ago #20489 by LochLading
Fik I historien om hvorfor Jim ikke vil bruge glencairn glasset??

Mvh Henrik

Whisky skal drikkes, det er jo ikke frimærker.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 weeks ago #20490 by Macdeffe
Ja, det var som Hering nævnte.

Fodens form gjorde at han ikke mente man kunne holde rigtigt omkring glassets bund til håndopvarmning

En person der sad tæt på mig var dog uenig, men han har også større hænder :-)

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 weeks ago #20491 by Duffer

Det "interessante" ved en sådan smagning er også, at hvis Jim sagde, at der var citrus eller noget andet - så kunne 320 andre også.

Det er altid nemmere at finde noget der er der i forvejen. Jeg mener, hvis man har fået en ledetråd - så er duft og smag nemmere at genkende

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 weeks ago #20498 by Springbank21

Det "interessante" ved en sådan smagning er også, at hvis Jim sagde, at der var citrus eller noget andet - så kunne 320 andre også.

Det er altid nemmere at finde noget der er der i forvejen. Jeg mener, hvis man har fået en ledetråd - så er duft og smag nemmere at genkende


Deri giver jeg Duffer ret, når man får et hint om hvad det eventuelt kunne dufte, smage af, kan man af og til fange det nemmere. Han lærte mig dog at smage som en fisk og hvordan man fanger svovlet i det færdige produkt.

Alt i alt en god smagning og min personlige favorit var Convalmoren mums blød og lækker...

mvh

Torben/Springbank21

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.207 seconds