Macdeffes pakkekalender 2009

More
14 years 4 months ago #19365 by Macdeffe
Ja så er det tid igen :mrgreen:

For 5. år i træk benytter jeg december som en anledning til at få ryddet lidt op i slatter og sample flasker

Jeg har nu fået linet 24 whiskier op. I år havde jeg faktisk lidt at vælge imellem, da jeg har en del åbne flasker samt en hel masse små samples jeg har byttet mig til i årets løb

Formålet er som sædvanligt at bruge lidt ekstra tid til at fordybe sig i den enkelte malt. Jeg oplever ofte at nogen whiskyer ikke rigtigt kommer til deres ret hvis de er med til smagninger med mange på programmet. Hvis en whisky skal have den retfærdighed den nu fortjener skal den drikkes på rene smagsløg, dvs helst ikke i nærheden af et måltid eller andre whiskyer.

Smagninger med kun 1 whisky på programmet er dog nok temmelig kedelige, men det virker fint til en decemberblog 8)

Igen i år bruger jeg 10 points skalaen på en ikke særlig videnskabelig måde. For mig er karakterer et øjebliksbillede, stærkt præget af situation : hvad jeg lige har indtaget, hvad humør jeg er i, hvor jeg er henne, hvad tid på dagen det er, hvem jeg er sammen med osv.
Jeg forsøger dog at bruge karakteren 5 som en middelkarakter..det jeg ca. vil forvente af en standard 12års destilleriaftapning

I år det 5års jubilæum for min pakkekalender.

De tidligere udgaver kan findes her

2005 www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... pic&t=1186
2006 www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... pic&t=2416
2007 www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... pic&t=2937
2008 www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... pic&t=3367

Diverse karakterskalaer har bl. andet været diskuteret og også om hvor sjovt det egentligt er at følge med i andres smagsoplevelser

Det er i hvert fald altid sjovere selv at drikke whisky end læse om andre der gør det. Personligt læser jeg dog gerne andres smagsoplevelser, også dem de har derhjemme. Man kan jo blive inspireret eller få øje på noget man måske burde smage

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19379 by Macdeffe
1. December

Signatory Rosebank 1989 13yr 43%

Ikke anden info, det er fra en lille sample flaske

Næse : anelse grappa, læder olie (?!), gulvlak, altsammen på niveauet af de små antydninger
Palate : rosenvand, aske (ikke røg!)
Finish : short

Sær Rosebank, hvad mon da var i miniaturen før ?.

Minder mig om engang for mange år siden da en besøgende brugte min (ikke tomme) grappaflaske som askebæger. Efter en gang (varm)filtrering var grappaen drikkeklar igen (en grappa som jeg selv havde bragt hjem fra Italien, og som ikke var af den helt billige type)

Ikke den mest intense sag

Karakter 5 ½

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19380 by JimTaggart
Jeg er én af dem, der holder af at læse andre folks smagsnoter og blive inspireret heraf. Selvom vi alle beskriver whiskynuancer forskelligt, er det for mig interessant at høre andres oplevelser, da det sætter gang i tankerne og på en udefinérbar måde er med til at skærpe min egen sansning. Jeg kan blive inspireret til nye, konkrete dramme, få prikket lidt til egne fordomme, eller jeg kan tage en tur ned ad Mindernes Allé. Fx har Macdeffes ord "rosenvand" i tankerne sendt mig hen til et par whiskyer, jeg har smagt, hvor jeg fik rosenassociationer. Dernæst tænker jeg: Hvad er det i processen, der kan give dén nuance? Og hvorfor er det, at destilleriet hedder Rose-bank? Jeg har også været inde i mine egne smagsnoter og tjekke oplevelser med Rosebank i dén alder. Osv...

God fornøjelse med kalenderen, Steffen. Jeg ser frem til at læse med!

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19393 by Macdeffe
2. December

Dun Bheagan Rosebank 1991 14yr 46%

Dun Bheagan er deb gæliske stavemåde af Dunvegan. Bh udtales altså som v efter gæliske udtaleregler

Dunvegan Castle på Skye er MacLeod Klanens overhovedes hovedsæde og absolut et besøg værd hvis man kommer forbi

Dun Bheagan er del af Ian MacLeod Distillers og navnet er sikkert en hyldest til klanen

Nose : Krydret sødme, krydret træ. I dag er det ikke de små antydninger , men en rigtig intens fætter
Palate : Søde frugter (pærer, bananer)
Finish : Lang og kraftig

En af de whiskyer der sætter minder op om det at stå at drikke i et warehouse direkte fra fadet

Det her smager godt. Hvor gårsdagens var en meget klar sag og forholdsvis kønsløs whisky, så er der virkelig gang i den her. Det kan nemt være en finish. Heller ikke idag har jeg den helt store info at gå ud fra, men det kan være Peteys ved noget. Jeg tror det er en sample fra ham, men jeg er ikke helt sikkert

Blindt ville jeg nok have gættet på en Mortlach før Rosebank

Karakter 8 ½

Den er altså virkelig lækker, jeg havde lyst til at give den 9, men er bange for at sprænge skalaen alt for tidligt her i denne December

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19394 by MacNiels
Har haft en flaske af denne: Rosebank Dun Bhegan 13 år 1991 - 2005 46% Cask no.2048-2049, bourbon barrel - 600 fl

Også en dejlig dram. Den kunne dog snyde en del da den var forholdsvis røget. Hvilket jeg aldrig før har oplevet med Rosebank.
Jeg ved ikke hvordan det kan lade sig gøre, men et bud kunne være at de har fået et fad fra Lagavulin f.eks. Jeg ved det ikke men sjov var den (desværre tom nu)

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19419 by Macdeffe
Murray McDavid Mission Rosebank 1989 17yr 55.3%

Murray McDavid ejer Bruichladdich

Årets første fadstyrkewhisky. Så de' jul

Nose : Vanille
Palate : Dejlig olieret fylde. Sødme. Vanille. Denne whisky minder mig om Rosebank Cadenhead 20year der er kommet for nylig. Stor træ-kompleksitet der leger med smagsløgene i lang tid. EN af de ting jeg søger i ældre whiskyer omkring de 20 år
Finish : mellemlang og dejlig

Man forstår godt denne Rosebank er blevet hevet from til Mission serien der oftere kommer med meget ældre aftapninger. Fremragende whisky


Karakter 9

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19421 by JimTaggart
Jeg kan tilføje, at denne glimrende whisky har lagret sig frem til de 17 år på både bourbon,marsanne og roussane-fade (hvidvinsdruer) Og det har den gjort godt :D

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19422 by Macdeffe
:o

Jeg kan ikke lide whisky der er finished.

Man har nu godt af smage noget blindt (eller noget der minder om det) en gang imellem

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19424 by Peteys
Replied by Peteys on topic Macdeffes pakkekalender 2009
Jeg syntes nu den er for svovlet af finishen
Men første gang jeg smagte den var jeg også oppe og ringe over den

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19431 by Macdeffe
4. December

SMWS 25.47 56.7% (Rosebank!)

Nose : frisk, let syrlige frugter a la æbler, pærer og kiwi med et hint af hyldebærblomst
Palate : frisk, pæn opfølgning af næse, arketypisk lowlander
Finish : Medium

Minder mest om 1. December, bare bedre. Moreish. Meget klar og ren i sin stil. Jeg har på fornemmelsen det er her man oplever destillerikarakteren

Jeg mindes den hyldeblomstsaftevand min mor lavede til mig da jeg var lille

Karakter 8

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19434 by per
Replied by per on topic Macdeffes pakkekalender 2009
Altid spændende at læse din julekalender, men 4.dec 00.02, det ikke næsten en tyvstart???




vh

Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19445 by Macdeffe
Jo, det er en mega tyvstartstart

jeg forsøger bare at tilpasse min kalender og min dagligdag

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19458 by Macdeffe
5. December

Bladnoch 8year 55%

Bladnoch genoptog destillering i 2001 efter at have været lukket i en del år. Sidste år udkom der en lille serie af 3 6års (peated, sherry casked, bourbon casked)

I år kom der så en 8års, egentlig i anledning af en bog-festival. Den kom som 46% men kan også fås som 55% fadstyrke

Mange af de distillerier der udgiver meget unge aftapninger for de simpelthen ikke har produceret i så mange år må ty til diverse finish (St. George, Kilchoman), fred være med det. Men Bladnoch kommer med denne, som er et klassisk udtryk af destillerikarakteren. Og det er en fremragende whisky. Høj høj klasse for en 8 års whisky

Næse : arketypisk Bladnoch, subtle, sødme, krydret honning
Palate : Fresh mint, clean, nutty, citrus. Umiddelbart ikke så kompleks, men det er en sniger af en whisky
Finish : Dejlig, whiskyen hænger i ganen og du kan smage den og på opdagelser i lang tid efter glasset er tomt

Karakter 8 ½

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19460 by Macdeffe
6. December

Bladnoch 16yr cask 2610 (Sherry Butt) 55%

Nose : vanilje
Palate : Tørrede frugter (rosiner, svesker), vanilje
Finish : long

Sidste aftappede Bladnoch en serie sherry butts. Den her er en af dem. Jeg foretrækker Bladnochs fra bourbonfade

Vaniljen er usædvanlig gennemtrængende for en sherryfadswhisky !. Peteys siger det må være fordi det er amerikansk eg!

Karakter 7

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago - 14 years 4 months ago #19468 by Macdeffe
7. December

Bladnoch 23yr Rare Malt Selection 1977 53.6%

Når man smager den her ville man ønske der var mere 20+ Bladnoch på markedet

Nose : Vanilje Citrus, Lagkagecreme
Palate : Vanilje, Citrus, Krydret træ
Finish : lang

En fantastisk whisky. Er du en af dem der syntes at whisky fra x-bourbon fade er det bedste er den her sikkert en der vil få det helt op at ringe . Næsen er i den katagori hvor man bare kan sidde og dufte i timevis. Smagen er i den katagori der bare bringer det helt store smil frem. Mit juleønske er at der var flere 20+ Bladnochs på markedet

Det var en perfekt afslutning på mit lille lowlander tema

Karakter 9 ½

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 14 years 4 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19469 by Macdeffe
Og Tusind tak til karl Ejnar for samplen !

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19477 by karlejnar
Det var så lidt :)

Desværre glemte jeg at få en sample med i mit survival-kit - øv :cry:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19489 by Macdeffe
8. December

Pittyvaich 12yr Feb 1993-Maj 2005 43% Conneseurs Choice
Refill Am. Hogshead

Nose : Søde overmodne frugter a' la bananer og pærer
Palate : let træbitter, stor fylde og sødme alkoholprocenten taget i betrsagtning--stadig meget sød og frugt (ester) præget
Finish : medium

En meget behagelig whisky og et godt alternativ til dine standardaftapninger- En anelse bitterhed trækker lidt ned, men den store fylde samt frugtintensiteten trækker op

Karakter 5

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19505 by Macdeffe
9. December

Mull Mist
10year old, 40%, traditionally distilled for The Scottish Collection

Når man rejser rundt i Skotland vrimler det med diverse tematiserede 5cl samples (f.eks en for hver klan) og lokale labels. Den her er købt hos et Spar supermarked i Tobermory for £2.95

Jeg kan ikke udelukke det er whisky fra Tobermory, men umiddelbart vil jeg mene det IKKE er det

En forholdsvis neutral, men meget drikkevenlig malt, minder meget om en tomintoul 10års

Karakter 4 ½

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19507 by Macdeffe
10 December

Spirit of Speyside 2009 Festival Bottling 10yr 41.6%

"A unique blend of 33 selected Speyside single malts bottled specially for the 10th anniversary"

Næse : Der er en meget lille antydning af den her sure-tæer agtige duft, jeg især forbinder med Isle of Jura og gamle Tobermory/Ledaig aftapning og som jeg fornylig har oplevet i en Exclusive Malts 17yr MAcDuff aftapning (i en grad jeg aldrig har oplevet før)
Ikke noget der trækker der op i min bog- Efter et stykke tid svinder det dog, jeg tror det er fordi ens næse vænner sig til det

Der er nogen dejlige elementer når man sidder og drikker den her, men den offnote der var i næsen bliver antydet også i smagen. Jeg har på fornemmelsen der var en eller to af de 33 whiskyer der IKKE burde have været brugt her. Whiskyen har dog en del mere karakter en gårsdagens og jeg ender alligevel med at give den

karakter 5 ½

Jeg tror der har været brugt et eller to, måske flere sherry fade der er med til at give malten lidt pondus

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19514 by Macdeffe
11. December

Invergordon 36yr bottled by Bladnoch Barrel no. 95390. 41.4%

Nose : Mild "cremet" vanille, der er lidt herreparfume over den her
Palate : en meget mild grain, eller rettere vil jeg sige at mage af de andre grain der er ude på den her alder er meget mere intense. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Her er en god balance imellem den lette grain og intensitet
Finish : Short-Medium

Blindt have jeg bedømt den som værende ca. 10 år yngre

Karakter 6 ½

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19516 by Macdeffe
12. December

Spice Tree af Compass Box 46%

Denne whisky er lidt special så jeg citerer lige hvad der står på flasken :

"All Highland single malts, primarely from the village of Brora"

"Primary maturation in a mix of first-fill and refill American oak. Secondary maturation in new-headed casks made of heavy-toasted new French oak from 195 year-old Vosges forests"

Nose : Sød, krydret henad kardemomme og andre kage krydderier, meget behagelig
Smag : Meget balanceret, varme, sødme, krydret
Finish : Medium-Short, lever ikke op til næsen samt det første smagsindtryk. Ikke at den er dårlig, men man har store forventninger

Karakter 7 ½

Fantastisk håndværk

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19517 by BigMac
Replied by BigMac on topic Macdeffes pakkekalender 2009
Da jeg var i Århus sidste weekend stak Deffe mig 3 samples - alle whiskies som kommer i julekalenderen her - jeg har så lovet at give mit input til dem:

Spice Tree:

Ikke synderlig noget i næsen ved det første sniff. Efter et øjeblik kommer der, for mig, nogle klassiske bourbon fads noter igennem på næsen, noget maltet, noget vanille og noget grøn frugt "“ meget irsk i stilen synes jeg "“ kunne i duften havde været en Bushmills fra rent bourbon fad for mig. Rigtigt godt"¦

Lækker, krydret (Spice Tree "“ Godt Claus!!!) noter med fyldig med lidt bitre noter, chokolade måske? Eftersmagen dør hurtigt ud, og efterlader et par fadnoter. Bliver ikke den store fan af denne, selvom jeg stilen ligner Bourbon Bushmills som jeg egentlig ganske godt kan lide"¦.Næsen er klart det bedste på denne whisky!

Jeg har prøvet et par andre Compass Box whiskies også, og jeg må indrømme at jeg ikke forstår at disse whiskies har tiltrukket sig den opmærksomhed de har"¦ Denne Spice Tree er dog ganske hæderlig. Fred være dog med det og godt vi alle sammen ikke kan lide det samme whisky :wink:

5/10

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19519 by Macdeffe
13. December

Black Bull 30yr 50%

50/50 malt/grain

Whiskyen er preblended og derefter lagt på sherry fade

Nose : Lak, julekrydderier, tørreder frugter
Smag : Gammel sherry whisky helt klart med en twist af friskhed/citrus
Finish : Medium

Man får noget i en blend (eller vatting) som men ikke får i single casks (og vice versa selvfølgelig)

Den lette skarpe citrus twist/friskhed sammen med den tunge sherryfadspåvirkning gør denne whisky til noget andet end hvad man ellers kan få. Og en sikke en dejlig dram. Det er også rart med en blend der for en gangs skyld ikke er vandet ned til 40%. Jeg glæder mig til at smage 12års versionen

Kan godt minde lidt om Gordon og MacPhails gamle underlige sherry ting såsom MacPhails eller Glen Avon

Et ganske godt køb i Skotland til 66 £, den danske pris på 1595 Dkr syntes jeg var lidt ....

Karakter 8 ½

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19520 by BigMac
Replied by BigMac on topic Macdeffes pakkekalender 2009
Igen har jeg smagt med:

Black Bull 30:

Dufter af det jeg kalder gammel indkogt (sherry) whisky, men finder også en del noter af eksotiske frugter i den, som giver den en lethed på næsen som jeg finder rigtig god.

Meget mere sherry i smagen end på næsen hvor frugterne dominerede, overall meget rund og fyldig med en let krydrethed og god sødme "“ jeg tænker også fyldte chokoladebønner her (??)

I eftersmagen finder jeg også lidt chokolade og lidt julekrydderi, måske igen fra Grain'en i den "“ meget passende for sæsonen. Synes dog den er kort for en 30års whisky.
En rigtig god dram

Husk at dufte lææææænge til glasset bagefter"¦. Mmmm :-)

7 ½/10

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19532 by Macdeffe
14. December

Cadenheads Caperdonich 1996 12year. Bottled March 2009. 52.6%

Nose : svag, lidt sprit-grappa
Smag : Spritpower, en snigende kompleksitet. Byg, smule citrus. EN rigtig powerdram. Holder en varm om vinteren
Finish : Powerful og kort

BigMac har spurgt mig om den er blevet bedre af at have stået åben nogle måneder og svaret er ja..den har ligesom fået et-to facetter mere, men det er ikke den helt store forskel

Til trods for dens simpelhed er denne whisky dog more-ish :-)

Karakter 6

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19542 by Macdeffe
15. December

Cadenheads Caperdonich 1980 23year. Bottled january 2004. 58%

Nose : Støv. Træ. Tør. Kantet. Lækker :)
Palate : Det mest bemærkelsesværdige er at denne whisky ikke er sød. Eller også har den den en anden slags sødme end den man er vant til. Et Caperdonich kendetegn. Caperdonich kan godt virke lidt kantede, med en let metallisk note. I hvert fald en unik smag

Det er ikke ret mange år siden Caperdonich lukkede. 2002. Destilleriet var egentlig en udvidelse af Glen Grant og hed i starten Glen Grant 2 (1897-1902). Blev genåbnet i 1965 som Caperdonich. Der var et rør henover gaden i Rothes, noget som de lokale efter sigende udnyttede til at skaffe sig lidt billigt sprit en gang imellem. Den er der ikke længere

Caperdonich var en del af Chivas/Pernod, men efter det blev mothballed i 2002 har det lidt en meget sørgelig skæbne. Forfalden og cannibalized. Efter sigende skulle der ikke være meget tilbage indenfor. De seneste rygter siger at destilleriet er solgt til Forsyths og det betyder nok at det aldrig genåbner. Forsyths ligger lige ved siden af og laver kobber-stills (primært). Jeg er ret sikker på at Forsyths ikke har købt Caperdonich for at gå ind i whiskyproduktionsbranchen

Der er sikkert ikke mange der har Caperdonich på deres favoritliste, destilleriet har et ret tvivlsomt ry. Men med de uafhængige aftapninger som især Duncan Taylor har spyttet ud de sidste år er der chance for at dette destilleri bliver kult, det er i hvert fald kult for mig allerede- Alle der har smagt Whiskyfair.de's Caperdonich vil give mig ret

Destilleriet er ret ukendt, hvilket skyldes der aldrig har været en officiel distilleriaftapning. Og dog. I halvfjerdserne var der en 5 års, den kan stadig købes her :

www.thewhiskyexchange.com/B-40-Caperdonich.aspx

Nogen vil sige at 16års Cask Strength Edition fra Chivas også er en destilleriaftapning, da den var en del af en chivas serie af fadstyrke aftapninger, billig whisky forresten

Karakter 7 ½

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19552 by Macdeffe
Har lige fundet ud af det faktisk er 6. år i træk jeg drikker med mig selv i December, så skål for 5års jubilæet sidste år :-)

16. December

Signatory Highland Park 1992 13yr 60.8%

Jeg har gemt lidt røg til de sidste dage her, kommer samtidig med sneen.

Nose : en delikat røg
Palate : en kraftig sag, alkoholstyrken lader sig ikke fornægte. Jeg syntes den smager meget typisk a la Highland Park, der er en meget klar linie til deres 12års standard aftapning - Den største forskel er klart den højere alkoholstyrke, men det kan man jo teste ved at tilsætte vand. Jeg bilder også mig selv ind at jeg kan smage en mere defineret whisky fordi det er en single cask, men det er altid meget nemt at være bagklog- Whiskyen har en anelse sødme, en anelse blomster og en del røg, en en lettere prikken på tungen lidt som det jeg forbinder med en Talisker 10års. Røgen er hen i den skole der mest minder mig om røgede fødevarer eller en rauchbier, ikke den medicinske (gammel plaster, tcp, børnejod, hospitalsduft) som kendetegner nogle Islay whiskyer
Finish : lang men blid

Lidt vand dæmper alkoholen og gør det nemmere at smage denne whisky, det er ikke så tit jeg tilsætter vand, men denne her er en hvor jeg syntes det er en fordel. Jeg kan nu smage at den faktisk har lagt på træ !

En rigtig dejlig dram

Karakter 7

Tak til Korsgaard for samplen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19558 by Macdeffe
December 17th

Chieftain's Ardbeg 1999 August 2009 10yr 54.8% bottled for Juuls Copenhagen

Ardbeg er dyrt, men dejligt med en aftapning der for en gangs skyld ikke var dyrere end tilsvarende aftapninger til det britiske marked

Nose : klassisk røg
Palate : Delikat som Ardbeg kan være, citrus, blomster, let
Finish : Good and long

Karakter 7 ½

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19559 by BigMac
Replied by BigMac on topic Macdeffes pakkekalender 2009
Igen har jeg smagt lidt med:

Ardbeg 10 Chieftain's for Juuls DK

Næsen er lidt af vådt pap, mere tørvet end røget, nogle vanille fad noter, lidt medicinsk måske?

Ligner lidt mere end laphroaig nogle steder end en Ardbeg, synes jeg"¦ Efter lidt tid dukker den lette røg og lidt citrus noter op i glasset, men den har stadig lidt af det våde pap over sig "“ dog kun svagt

Udmærket punch fra abv'en, men den virker igen lidt tynd ift. hvilket destilleri man faktisk har i glasset - en meget 'poleret' Ardbeg, denne"¦ prøver med 5 dråber vand.

Det hjalp :) den blev straks mere sød på næsen og fik krydret eg i smagen uden det våde pap. Der dukker nu også mere røg op i næsen på den, nu helt tydeligt med søde vanille noter viklet ind i røgen, Flot nu ! En 'surhed' på den gode måde er også dukket op i næsen på den efter den er tilsat vand

Eftersmagen gik fra at være kort uden vand, til lang med vand også"¦en god 'svømmer' denne Ardbeg

7/10

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.430 seconds