Lige nu drikker jeg en...
- dongregers
- Premium Member
-
Glimrende dram
Please Log på or Create an account to join the conversation.
Hårdt arbejde sådan en søndag aften, men nogen skal jo gøre det

Bjarne Hagen

/Gorm
"A fool and his money are soon parted"
Bjarne Hagen
Macdeffe
Self-Styled Whisky Connoisseur
danishwhiskyblog.blogspot.com/
Sherry fad når det er bedst.....................
En skam den er udgået - en af de bedste -hvis ikke den bedste- af deres gamle standardaftapninger
So many malts - so little time...
themaltdesk.blogspot.com/
HørtBruichladdich OB 17yo 46% ...
En skam den er udgået - en af de bedste -hvis ikke den bedste- af deres gamle standardaftapninger

Kun overgået af Vintage 1970 - den bedste rent bourbonlagrede 'Laddie' nogensinde. OK ikke en standardaftapning - men alligevel. Giver begrebet standardaftapning egentlig nogen mening ifm Bruichladdich

Har heldigvis en flaske i gemmerne af XVII, samt en "original" Twenty, også rent bourbonlagret.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke

Fremragende whisky - en skam det kun er en 20cl flaske - men så kommer jeg jo ikke så meget bagud

Slàinte
Karl Ejnar

- JimTaggart
-
- Platinum Member
-
- Thank you received: 7

Jeg har bedømt denne whisky lidt forskelligt gennem årene. Dette kan selvfølgelig have med omstændigheder, humør og meget andet at gøre, men har I erfaringer med, at de forskellige batches ændrer sig en del på Bladnoch?
Venlig hilsen
Lars
Bladnoch bourbonfad har dog en rimelig klar destilleristil imo
Macdeffe
- SteffenSand
- Senior Member
-
- Thank you received: 0
Bowmore 12yo 43% brun dumpy flaske. - Meget anderledes end nutidens standardaftapninger, virkelig et bekendtskab værd.
Laphroaig G&M Connoisseurs Choice 1967. - Fantastisk næse, men samplen havde stået for længe.. Synd, for den er ellers så god.
Talisker G&M Sort Label , ingen alder 70 proof. - Peber, Ø-karakter og lidt syrlige bolcher (i næsen) Men lidt tynd mouthfeel lidt æbler og peber i eftersmagen.
Hilsner,
Steffen
det smager sikkkert godt
Macdeffe
Strathisla 1937, 70o proof, G&M, bottled before 1975 - Fantastisk gammel sherry med en dejlig mild røget eftersmag. Og nå ja det er vel svært at finde noget negativt ved sådan en nostalgisk gammel dram
Dalvegan Old Highland Malt, 10 yo, 43%, James Martin Ltd, bottled mid 50's - Meget spændende næse
MacPhail's 39 yo, 1951, 40%, G&M - Utrolig vinøs men ellers en fin gammel sherry dram
Strathisla 8 yo, 70o proof, G&M, bottled early 70's - Virkelig kraftfuld sherry angreb trods den lave alkohol, mange troede at dette var aftenens ældste aftapning, interessant
Kilkerran, Work In Progress, 5 yo, 46% - hmm fin svag røg i bagrunden, men ellers sådan lidt kedelig spritet eftersmag. Mon ikke at den skal stå et par år mere på fad.
Kilchoman "
//Esben
Dejlig frugtig næse, som lige skal have et par minutter til at åbne sig. Smagen er helt fantastisk!
Købt idag hos Qualityworld

Martin.....
Meget intens Longmorn fra et godt fad - fortryder nu at jeg kun købte en 20cl flaske. Pyt så kommer jeg jo ikke så meget bagud

Størrelsen passer også fint til mit "survival-kit"

Den har lige nu selskab af disse "Advance Sample" fra Douglas Laing, alle 20cl:
Aberlour DLA OMC 1996 12y 50% oct1996/mar2009 SC DL ref 5023 Refill Hogshead
Bowmore DLA OMC 2000 8y 50% nov2000/sep2009 SC, DL ref 5532, Refill Hogshead
Braeval DLA OMC 1996 12y 50% nov1996/mar2009 SC, DL ref 5048, Sherry Butt
Caol Ila DLA OMC 1994 15y 50% sep1994/sep2009 SC, DL ref 5514, Refill Hogshead
Deanston DLA OMC 1992 16y 50% dec1992/mar2009 SC, DL ref 5050, Refill Hogshead
Glenlossie DLA OMC 1992 12y 50% nov1992/jan2005 SC DL ref 1625 Refill Hogshead
Glen Rothes DLA OMC 1995 12y 50% jun1995/aug2007 SC DL ref 3852 Sherry Finish Butt
Linkwood DLA OMC 1997 11y 50% may1997/sep2008 SC DL ref 4670 Bourbon Barrel
Mortlach DLA OMC 1996 12y 50% aug1996/mar2009 SC DL ref 5053 Refill Hogshead
Tamnavulin DLA OMC 1994 10y 50% dec1994/aug2005 SC DL ref 2040 Refill Hogshead
Slàinte
Karl Ejnar

Slægtsskabet til Mortlach Flora&Fauna 16-yo er tydelig, men i Duthies versionen er sherrynoterne dog knap så kraftige.
Udmærket dram fra dette Chivas destilleri, der ellers producerer fortrinsvis til blends. Den er fra et godt sherryfad, men uden at sherryen overdøver

En god juledram - hvis den overlever så længe

Slàinte
Karl Ejnar

Normalt er jeg ikke vild med finishes, især ikke vin-finish. Heldigvis er denne afsluttet på en sherry butt. En meget lækker dram, sherryen er der, men kun som antydning. Der er masser af vanilje, frugter og andet godt, der smager meget mere igennem.
Jeg har en gang imellem været lidt skuffet over Douglas Laing's OMC, men synes de har oppet sig indenfor de senere år. Eller også har jeg været heldig at finde en god lille samling her med de 10 stk Advance samples. Når jeg siger skuffet, tænker jeg mest tilbage på nogle sherryfinished Port Ellen, vi fik på en Scotspain smagning. Der virkede det som en "panik-redning" af nogle mindre gode fade.
Slàinte
Karl Ejnar

Endnu en af disse fantastiske ex-bourbon fadslagret Laddie'er

En lækker dram med en helt utrolig maltethed (var det et ord?) over sig. Også en temmelig stor portion vanille i denne dram sammen med en let krydrethed og bare lige dette her lette pift af eg til sidst. Finder jeg et minimalt pift af røg til sidst i den også? synes ikke jeg gør ved hver sip, men måske den er der...?
Åbnede flasken i selskab med et par venner i aftes og vi var alle enige om dette her var en rigtig god Laddie. Denne her flaske kommer ikke til at holde længe

/claus
So many malts - so little time...
themaltdesk.blogspot.com/
- JimTaggart
-
- Platinum Member
-
- Thank you received: 7
Berry Bros. & Rudd - Berry's Own Selection Bruichladdich 1988/2007 18yo 46% cask#1879
Endnu en af disse fantastiske ex-bourbon fadslagret Laddie'er
Helt enig. Efter min mening er der flere store Laddie'er derude fra uafhængige aftappere, og dette er bestemt én af dem. Jeg kunne ikke finde røg i den, da jeg prøvede den første gang men opdagede roser og mynte i næsen, hvilket var en behagelig overraskelse. Der er en stor, smuk blidhed i denne dram...
Åbnede en flaske Big Peat i går. Denne Douglas Laing-vatting af Ardbeg, Caol Ila, Bowmore og Port Ellen er en positiv oplevelse. Balanceret men fuld af karakter (og tjære). Fik ikke lavet smagsnoter på den. Nød den bare i fulde drag sammen med et par venner. Den kommer vist heller ikke til at holde så længe

Venlig hilsen
Lars
Se eventuelt Ralfys anmeldelse af Big Peat:Åbnede en flaske Big Peat i går. Denne Douglas Laing-vatting af Ardbeg, Caol Ila, Bowmore og Port Ellen er en positiv oplevelse. Balanceret men fuld af karakter (og tjære). Fik ikke lavet smagsnoter på den. Nød den bare i fulde drag sammen med et par venner. Den kommer vist heller ikke til at holde så længe
... r_embedded
- Springbank21
-
- Platinum Member
-
Den er god til ringenes herre...
mvh
Torben
Bunnahabhain 1968 40yo cask 7013 40.8%
Glenlivet 1968 40yo cask 2834 42.3%
Highland Park 1968 40yo cask 3465 40.1%
Strathisla 1967 41yo cask 2717 45.5%
Caperdonich 1968 40yo cask 2612 52%
Alle høj klasse men Caperdonich'en slår dem alle..
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
- Springbank21
-
- Platinum Member
-

mvh
Torben
Alle var fremragende. Og det var egentlig sjovt nok at smage dem igen. De havde bestemt ikke tabt noget ved at stå i flaskerne og da vi havde god tid kunne man virkelig se en ændring når de havde stået i glasset et stykke tid.
Niels
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
- Whiskynyderen
-
- Elite Member
-

Iøvrigt en fremragende Bowmore, saftig og cremet med en god balance i Islay elementerne.
Glenfarclas Port pipes, Christmas edition bottled for Weinquelle 1980-2007 48,6%
Brora Signatory 1981-2004 56,4% sherry butt
Karuizawa No1 1992-2007 61,5%
Invergordon = lækker og silkeblød, toffie på flaske, godt der er mere i flasken.
Karuizawa = sherry guf... mere tak

Godt nytår til alle her på Whiskynyt.dk