Blindsmagning!!

More
15 years 4 months ago #16783 by CRC
Blindsmagning!! was created by CRC
Ved jeg på denne side er omgivet af nok nogle af DANMARKS BEDSTE whisky eksperter!!!
(Mangler selv lidt endnu, men arb med største fornøjelse på det :lol: )...!!!
MEN MEN MEN...Hvor gode er i/vi egentligt når det virkelig tæller, altså blindsmagning????
Personligt kan jeg noglelunde være med, når vi snakker div standard aft, fadtype og enkelte destillerier....!!!! altså ikke ret god.
Men hvad med jer hvor skarpe er i til blindsmagning?

MVH CRC

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16787 by Laur
Replied by Laur on topic Blindsmagning!!
Hej CRC
Jeg har deltaget i Cadenheads årlige blindsmagning, og var ikke i nærheden af at ramme noget.............Min reference rammer er simpelthen stadig for lille, selvom jeg ellers syntes jeg gør et ok forsøg på at få smagt forskellige whiskyer. Problemet er nok at der ofte går uger mellem jeg skænker mig en dram.
Mvh
Laur

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16790 by CRC
Replied by CRC on topic Blindsmagning!!
Hatten a for et så ærligt svar :wink:

MVH CRC...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16792 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Blindsmagning!!
Jeg har drukket single malt fra mindre til større grad siden 1999. Jeg betragter stadig mig selv som en ydmyg begynder i denne dejlige, ekspanderende whiskyverden af nuancer og smagsforskelle. Det er svært med blindsmagning. Ofte kan jeg være rimeligt med på fadtype og alder, mens det er sjældent jeg rammer destilleriet rigtigt. Nogle gange fanger jeg regionen, andre gange er det helt ved siden af, men det er vel egentlig også charmerende, at vi i dén grad kan blive overrasket over, hvad der befinder sig i vores glas. Men interessant er det, og vi burde nok øve os noget mere. Jeg ved, at Al Jones holder en "Blind date" blindsmagning 16. maj i Århus, hvor vi så i fællesskab kan stille vores uvidenhed til skue :wink:

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16811 by jones
Replied by jones on topic Blindsmagning!!
Nu handler Blind Date smagningen på Thorups Kælder, Århus, den 16. maj slet ikke om at "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16812 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Blindsmagning!!
Jeg har selv kørt en lang serie af blindsmagninger for venner og bekendte, som hovedregel med det formål at udtale sig om indholdet uden at være forudindtaget af etiketten, hvilket jeg ofte ser folk gøre. Selv forventningen om hvad man tror der er i glasset er med til at påvirke meningen om det man drikker

Jeg har dog haft en eller to "gætte" aftener. Den ene var med 8 standard aftapninger fra de 8 Islay destillerier (inkl Port Ellen). Det var meget sjovt da folk her fik whiskyer de havde smagt før. Og til dem tilstede der ikke havde smagt så meget før have jeg skrevet en lille guide om hver enkelt destilleri man kunne læne sig lidt op ad. Sjovt nok var der INGEN der gættede Laphroaig, selv havde jeg byttet rundt på den og Caol Ila, resten gættede jeg faktisk. Jeg tror rækkefølgen havde en betydning. Vi forventede vel alle at Laphroiag ville være den mest røgede og kraftige, men da den kom sent i programmet forsvandt den ligesom i mængden

Et andet trick jeg har lavet, ovre i den ondskabsfulde afdeling er at tage en tom flaske og hælde en anden whisky i. :roll:

Man kan lave mange sjove ting. Men et at GÆTTE destillerier er meget svært, tæt på umuligt hvis det er uafhængige aftapninger. Selv er jeg helt på bar bund i Cadenheads Nosing Challenge, hvor man jo skal gætte 4 fra en liste på 8

Men det er meget sjov at udforske ens smagsløg. Og det at blindsmage gør jo ofte at man koncentrerer sig en tand mere om at smage på indholdet

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16817 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Blindsmagning!!
Jeg skrev:

Nogle gange fanger jeg regionen, andre gange er det helt ved siden af, men det er vel egentlig også charmerende, at vi i dén grad kan blive overrasket over, hvad der befinder sig i vores glas. Men interessant er det, og vi burde nok øve os noget mere. Jeg ved, at Al Jones holder en "Blind date" blindsmagning 16. maj i Århus, hvor vi så i fællesskab kan stille vores uvidenhed til skue :wink:


Al skrev:

Målet med blind date er ikke at udstille uvidenhed, men at udfordre fordomme.

Jeg er jo fuldstændig enig. Min bemærkning var jo blot en selvironisk kommentar med et glimt i øjet i erkendelsen af, hvor svært det kan være at ramme rigtigt i blindsmagninger. "Det eneste jeg ved, er at jeg ingenting ved".... Jeg synes, det bliver spændende at udfordre smagsløgene og forestillingerne på denne måde, og det kan være medvirkende til at udvikle og nuancere ens forhold til sine dramme. Det bliver oplevelsen i centrum frem for om man gætter rigtigt eller forkert, og det er helt fint.

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16819 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Blindsmagning!!

Der serveres tre whiskies hvoraf to er fra samme destilleri. Kan du finde dem?
Der serveres en japaner og to skotter. Kan du finde japaneren?
Der serveres en 12-, 20- og 30-års. Kan du kende forskel?
Der serveres tre whisky til 500, 1.000 og 1.500 kr. flasken. Kan du kende forskel?


Man kan jo styre det her fuldstændigt som arrangør.

Meget kommer an på om Al som udvælger af flaskerne vælger flasker der er repræsentative eller knap så repræsentative for den katagori de nu engang repræsentærer

Macdffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16825 by dmwa
Replied by dmwa on topic Blindsmagning!!
Jeg har nogle gange på WWW Falster afholdt blindsmagninger.

Jeg starter altid med en god, allround whisky (mener Cragganmore ´n var på sidst), der skal fungere som en reference - "det ved vi hvad er". Ud fra den, kan man så opfange / måske opfange nogle smagsnuancer, som gør, at man kan først placere den i en region, dernæst måske fadtype - måske en fornemmelse af alder - og sidst - kan man forsøge at sætte et destilleri på.

Jeg har endnu ikke oplevet én person, der kunne få sat det rigtige navn på de 5-6 whiskies, der kom på bordet - men det giver en god diskussion blandt deltagerne. Det bliver ikke "selvhøjtideligt", for alle vil ikke hverken udstille sig selv som bedrevidende eller det modsatte - så man er rimelig bevidst om, at kan man supplere med noget, som de andre også kan bruge, så kan man måske med fælles ganer ramme noget rigtigt.

Jeg har selv fra tid til anden fået et glas i hånden - "og hvad er så det". Jeg går sjældent helt galt i byen - men som Laur også skriver, så er især Cadenheads blindtestere noget af en opgave, men her må man huske på, at det er enkeltfadsaftapningerne - og nogen gange har jeg også fået den skumle tanke, om de bruger "dårlige" fade til dette formål - altså fade, som de ikke vil aftappe.... For ind imellem synes jeg, at der har været nogle, der absolut ikke burde aftappes. Af samme årsag har jeg derfor de sidste par år ikke villet deltage i denne konkurrence, da jeg ikke har følt, at jeg har fået noget ud af det. Det er også som om, at man skal have svaret med det samme. Hos Cadenhead får man svaret et godt stykke tid efter, at man har smagt på tingene - og så har man svæt ved at erindre, hvorfor man lige mente dette og hint den pågældende dag.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16839 by Whiskynyderen
Replied by Whiskynyderen on topic Blindsmagning!!
Blindsmagning er en sjov ting - Jeg er med i en klub, hvor vi næsten altid praktiserer blindsmagning. Det er som andre også nævner, for at foregribe fordomme i positiv/negativ retning. Vi pakker simpelthen flaskerne ind i staniol, smager på dem, snakker om dem og prøver at sætte noter på - men ikke karakterer.
Det har vi haft meget sjov ud af.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16889 by Justesen
Replied by Justesen on topic Blindsmagning!!
Blindsmagning er en meget mærkelig størrelse. Jeg synes udfaldet af smagningen ofte ender med, en konklusion af hvilket humør man er i.

Jeg tror alle herinde har smagt en whisky en dag, og syntes den var ok, for nogle dage senere at smage den igen, blot for at finde ud af, at den er skide god. Det er ikke whiskyen der ændrer sig, men ens forudsætninger, (humør, sindstilstand osv.) for at smage på drammen. Derfor er mit forhold til blindsmagninger lidt forskruet. Jeg nyder at teste mig selv, på viden og kunnen, men vil så vidt det er muligt, altid smage drammen igen, for sammenligning.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16895 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Blindsmagning!!
Ja, jeg er helt enig med Justesen.

Enhver malt fortjener et genvisit eller to !

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16930 by Whiskynyderen
Replied by Whiskynyderen on topic Blindsmagning!!

Jeg synes udfaldet af smagningen ofte ender med, en konklusion af hvilket humør man er i.


Ganske rigtigt, der er mange faktorer, der spiller ind her! En de whiskies, der har spillet mig det største puds i den henseende er Springbank 1997 Batch 1. Nogle gange er den forrygende god - Men andre gange relativ dårlig?

Enhver malt fortjener et genvisit eller to !
MacDeffe


Nemlig - Derfor har vi to halvlege i klubben. Først smager vi én gang - Derefter noget kaffe og kage - Hvorefter vi tager en tur til :twisted:

Mvh.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.281 seconds