Whiskymessen.

More
16 years 1 month ago #14755 by LochLading
Whiskymessen. was created by LochLading
Jeg kan ikke få øje på Juul ´s eller Qualityworld på årets messe :shock: :shock:
Er den ikke ved at være noget amputeret? :roll:

Måske er det bare mig,eller hvad synes du??

vh Henrik

Whisky skal drikkes, det er jo ikke frimærker.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14756 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whiskymessen.
Tja, jo længere tid man bruger på denne hobby - jo større krav stiller man vel?
Jeg kan tælle 12 udstillere og kan heller ikke finde de nævnte, men til gengæld er Whisky&Lifestyle (Cadenheads) kommet til.
Danmark er et et lille land og et lille marked.
Vil man have det ultimative må man søge messer som Whiskyfair (Limburg) og Whiskylive (Glasgow).
Whiskylive (London) er ifølge Jones også blevet barberet en del :-(
Men QW var da en af Whiskymessens fundamenter

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14759 by Jan_
Replied by Jan_ on topic Whiskymessen.
Jeg er enig - synes også at det virker som en tynd kop te - specielt efter at det er blevet til et 4 timers arrangement.

Det virker ærligt talt som om at arrangørerne tager hvad som helst fra kliché fadet - piber, golf, what ever - men har mere svært ved at tiltrække de interessante whisky udstillere og først og fremmest svært ved at finde fornyelsen.


Nå, men efter lange overvejelser ender det nok med at jeg hopper på alligevel - forhåbentligt bliver jeg glædeligt overrasket....

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14760 by caskdk
Replied by caskdk on topic Whiskymessen.
Vi er med på messen for første gang - og ja det overraskede os også at nogle af de "gamle" firmaer i messe henseenede manglede da vi så den endelige udstillerliste.
Jeg snakkede med Michael fra Juuls om det, og en af grundene han gav var en masse arbejde vedr deres nye forretning.

Vi prøver nu som sagt at være på messen for første gang, og efter messen evaluerer vi så om vi vil fortsætte med at være med.

For de som ikke ved det allerede nu har vi følgende med:

Kilchoman - Anthony Willis er på vores stand og afholder masterclass - Det er første gang han besøger Danmark.
Blackadder - Robin Tucek er på vores stand og afholder masterclass
Edradour produkter
Signatory produkter
Bladnoch produkter
Uberrach - Whisky fra Alsace
Ileach - Islay Single Malt

Derudover vil Flemming Gerhardt Pedersen fra DMWA også være at finde på vores stand.

De fleste af disse produkter har ikke været på messen før - så der er også nyt - trods alt.
Vi glæder os til at hilse på jer herfra forummet som vi kun kender af navn.

Claus
FC Whisky - før FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14763 by BigMac
Replied by BigMac on topic Whiskymessen.

Jeg er enig - synes også at det virker som en tynd kop te - specielt efter at det er blevet til et 4 timers arrangement.


Enig...

Vi har i Aalborg Whisky Laug, altid arrangeret en tur til whiskymassen, de år hvor den er blevet afholdt i Kolding. Det gør vi IKKE i år :!:

ÅRSAG: Efter der er blevet skåret 1 time af messen (og prisen stadig er den samme!) skal vi nu bruge lige så lang tid på transport frem og tilbage som vi har i på messen - dvs. hvis man ikke skal bruge en ½ time på at komme ind også :? =3 ½time tibage

Har man så lyst til at deltage i en masterclass (1 ½ time) oveni købet =2 timer tilbage

Lidt at spise, hvis det ellers er til at komme til: 1t15m tilbage til resten af messen = FOR LIDT!

Ovenstående har betydet at vi i år kun har ca. 25 personer der har tilkendegivet ønske om at deltage - modsat ca. 65-70 de andre år - Tankevækkende, ikke?

Al respekt for at NBO stadig arrangerer en messe, meeeeen som Jan skriver, er det ved at være lidt tyndt - måske ikke for dem der vil have en billig brandert eller begynderen, men for os 'nørder' er det blevet for tyndt...

Tag derfor ovenstående som positiv kritik og ikke et surt opstød...

Mvh
Claus, AWL

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14765 by Jan_
Replied by Jan_ on topic Whiskymessen.
Hej Claus

Du har ganske ret, lidt nyt er der sket - og at se jer på udstiller listen, var bestemt med til at gøre at jeg i sidste ende alligevel bestilte billet.

Specielt Blackadder glæder jeg mig til at stifte nærmere bekendtskab med - desværre kan jeg ikke komme til masterclassen, da jeg deltager om formiddagen.

Mvh
Jan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14774 by dmwa
Replied by dmwa on topic Whiskymessen.

Al respekt for at NBO stadig arrangerer en messe, meeeeen som Jan skriver, er det ved at være lidt tyndt - måske ikke for dem der vil have en billig brandert eller begynderen, men for os 'nørder' er det blevet for tyndt...


Tankevækkende - men vend den 180 grader. Hvis du er udstiller - og det koster DKK 50. - 100.000 at deltage på en messe (i Kolding for en Sjællandsk forretningsdrivende) - så påløber der en del omkostninger - du er tvunget til 2 overnatninger til hele standens personale - medmindre du forventer, at de kører fra København kl. 05.00 - og er hjemme igen efter midnat PLUS opstilling fredag og nedtagning. Har man en forretning som f.eks. Juuls, så kører man altså denne lørdag (og delvis fredag) med et meget begrænset personale i forretningen - hvilket sandsynligtvis også koster på bundlinien.

Ved at deltage i en messe som "udstiller" - hvad er formålet så? - Her har jeg personligt nok altid været "modstander" af Whiskymessens set-up. Formålet er vel ved enhver messe primært at skabe nye forretningsforbindelser - og møde / fastholde eksisterende kundekreds.

Nu skal man jo ofte være skarp / irriterende / provokerende for at få debatten i gang - så her kommer spørgsmålet - hvor mange fra Aalborg Whisky Laug har siden sidste whiskymesse i Kolding købt whisky hos Juuls Vinhandel, Quality World eller andre, der ikke er at finde på dette års udstilling??? Næste spørgsmål - for hvor mange penge har man købt hos de "manglende" - og endelig - kan dette mer-salg (for det er jo desværre ikke for de blå øjnes skyld, at en kommerciel forretningsdrivende står på en messe) aflæses på bundlinien, når året er gået? Sidstnævnte er MEGET svært at aflæsse - for hvad skyldes tilstedeværelsen på messen - hvad skyldes andres omtale, der enten har været på messen eller i et andet forum og så videre???

Så hvis det er "Tordenskjolds soldater" der kommer til messen - hvorfor så spendere DKK 50 - 100.000 på det??? Hvorfor ikke hellere bruge de penge på f.eks. at trække interessante personligheder fra Skotland til Danmark ud over året - og så holde smagninger, så man får en dybere dialog - end blot en messe på 4 timer???

Lad os få nogle holdninger "på bordet" - det tror jeg både udstillerere og NBO kan drage mere nytte af, end at Aalborg Whisky Laug og andre "bliver væk" - for hvis der bare er et godt besøgstal, så sker der jo ikke noget.

Provokerende - ja, måske ikke mine dybeste holdninger - men lad os få en nuanceret debat i gang!

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14775 by fritte
Replied by fritte on topic Whiskymessen.
Jeg tror ikke Claus har haft den store "udstiller regnemaskine" fremme, og det er faktisk også uden relevans i hans argumentation.

Jeg aner ikke om udstillere ved whiskymessen frem til nu har haft noget ud af at være udstillere på whiskymessen, men mit bedste gæt er at hvis en udstiller har deltaget mere end én gang, så har vurderingen været at det har været umagen værd.....

Hele argumentet er at i en whiskyindustri der stadig oplever en større og større efterspørgsel, med en kraftig stigning i prisen på produkterne til følge, så klinger det ret hult i mine ører som køber af produkterne at jeg skal betale flere penge for et dårligere produkt(messen).

Jeg er sikker på at hvis udstillerne føler at de kan bruge deres penge bedre på anden form for reklame/marketing end 4 timers whiskymesse så gjorde de det uden tøven.

mvh
Fritte

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14778 by Spojs
Replied by Spojs on topic Whiskymessen.
Jeg har endnu ikke hørt om en udstiller på messen der har tjent på det, tværtimod, så har jeg hørt hvor mange flasker det har kostet, samt at de ikke altid er lige billigt at have personale med.
Så jeg tror at udstillerne gør fordi der er interesse om det og fordi de håber at flere bliver intersseret i whisky og IKKE pga. økonomi

Spojs

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14779 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Whiskymessen.
Jeg tror bestemt ikke der er noget hurtig gevinst ved at stille op til whiskymessen. Jeg tror man er der for at reklamere for sig selv, så man kan huske navnet når man skal ud og købe noget til hylden igen. Man kan jo sige at de kæmper en hård kamp med alle udenlandske butikker om at for lov tli at sælge til os så billigt som muligt, uden at gå konkurs.

Messen er kortet ned til 4 timer, det er vel for at få en 3. del ind hvor vinhandlere, specialbutikker, restaurenter mm. har mulighed for at se hvad der er mulighed for at købe til deres butikker. Man kunne jo håbe at det kunne give det "mer" salg som os nydere ikke giver på messen.
Det er så bare et spøgsmål om at markedet er mættet eller om der kan sælges mere

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14789 by Jan_
Replied by Jan_ on topic Whiskymessen.
Jeg er bestemt ikke i tvivl om at det isoleret set kan være svært for en detailvirksomhed at hente et overskud på en messedeltagelse og har da også en vis forståelse for hvorfor de sjællandsk baserede virksomheder vælger mesen fra de år hvor den finder sted i Jylland.

Men det ændrer ikke ved det faktum at det gør messen mindre attraktiv for mig som besøgende.

(Og det er ikke kun for udstillerne at whiskymessen er en dyr affære. Når jeg som det bliver tilfældet denne gang, er oppe på at bruge små 2000 kr for en masterclass og ca 2 timers messe, må jeg indrømme at jeg stærkt overvejer i stedet at bruge mine midler på at deltage i udenlandske messer, som virker mere attraktive og langt mere professionelt organiserede.)

Mvh
Jan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14790 by BigMac
Replied by BigMac on topic Whiskymessen.

Al respekt for at NBO stadig arrangerer en messe, meeeeen som Jan skriver, er det ved at være lidt tyndt - måske ikke for dem der vil have en billig brandert eller begynderen, men for os 'nørder' er det blevet for tyndt...


Tankevækkende - men vend den 180 grader. Hvis du er udstiller - og det koster DKK 50. - 100.000 at deltage på en messe (i Kolding for en Sjællandsk forretningsdrivende) - så påløber der en del omkostninger - du er tvunget til 2 overnatninger til hele standens personale - medmindre du forventer, at de kører fra København kl. 05.00 - og er hjemme igen efter midnat PLUS opstilling fredag og nedtagning. Har man en forretning som f.eks. Juuls, så kører man altså denne lørdag (og delvis fredag) med et meget begrænset personale i forretningen - hvilket sandsynligtvis også koster på bundlinien.


Jeg har i ovenstående indlæg aldrig givet udtryk for at var utilfreds med udstillerne på messen. Det er blevet 'tyndere' ja, det er rigtigt, men udstillerne synes jeg stadig er ok, så hvorfor du nu, Flemming, vil hive et større regnestykke ind i det kan jeg ikke helt forstå :?

Nå, men nu når du er ved det økonomiske, så har jeg (vi =bestyrelsen i AWL) også en forening at drive og en tur til whiskymessen vil koste os en del penge.
Vi plejer at give et rundhåndet tilskud til vores medlemmer i forbindelse med afholddelse af turen, for at holde de samlede omkostninger for deltagerne nede. Det kan vi ikke når deltagerantallet allerede er langt fra hvad det har været forrige år - bevares det kan vi godt men så finder jeg det ikke længere økonomisk ansvarligt - da vi jo ikke har et budget som en større spiritusimportør.

AWL's medlemmer og bestyrelse har ene og alene ud fra synspunktet omkring den afkortede tid, besluttet at det ikke kunne betale sig at deltage. Ikke alle er enige heroppe (de ca. 25 som har tilkendegivet at de stadig ønskede en tur) men flertallet bestemmer som sagt - Hurra for demokratiet :!: - så længe vi stadig har det! (men det er en anden diskution)

Nu skal man jo ofte være skarp / irriterende / provokerende for at få debatten i gang - så her kommer spørgsmålet - hvor mange fra Aalborg Whisky Laug har siden sidste whiskymesse i Kolding købt whisky hos Juuls Vinhandel, Quality World eller andre, der ikke er at finde på dette års udstilling??? Næste spørgsmål - for hvor mange penge har man købt hos de "manglende" - og endelig - kan dette mer-salg (for det er jo desværre ikke for de blå øjnes skyld, at en kommerciel forretningsdrivende står på en messe) aflæses på bundlinien, når året er gået? Sidstnævnte er MEGET svært at aflæsse - for hvad skyldes tilstedeværelsen på messen - hvad skyldes andres omtale, der enten har været på messen eller i et andet forum og så videre???


Jeg synes generelt slet ikke du skal blande dig i, hvor og hvordan vi handler heroppe i Nordjylland...men hvis du kigger på vores hjemmeside, kan du se at vi har haft produkter fra begge importører med på vores smagninger.

...og hvis jeg skal forsøge at udtale mig på, de af vores medlemmer som jeg kender i lidt mere end bare 'smagnings-regi', så ved at jeg de køber produkter fra begge steder :!:

Så hvis det er "Tordenskjolds soldater" der kommer til messen - hvorfor så spendere DKK 50 - 100.000 på det??? Hvorfor ikke hellere bruge de penge på f.eks. at trække interessante personligheder fra Skotland til Danmark ud over året - og så holde smagninger, så man får en dybere dialog - end blot en messe på 4 timer???


Jamen, det ER jo Tordenskjolds soldater der kommer til messen. Jeg ser MASSER af de samme ansigter til de messer jeg har været med til, både udstillere og deltagere...men de kommer jo alligevel...
Der må jo stadig fra udstillernes side være interesse for at 'vise flaget' og de nye produkter der rammer markedet. Et eller andet sted må det jo kunne betale sig.... :?:

Provokerende - ja, måske ikke mine dybeste holdninger - men lad os få en nuanceret debat i gang!


Så lad os dog få dine dybeste holdninger at høre, Flemming - du er jo ikke bleg for at provokere os andre... :wink:

Jeg holder i al fald ikke igen og er ikke optaget af at være politisk korrekt - men det er bare mig!

/Claus, AWL

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14791 by dmwa
Replied by dmwa on topic Whiskymessen.
Tak for en god og nuanceret debat!

Jeg valgte (som svar til Claus) at trække økonomien ind, fordi jeg rent faktisk tror, at det er en afgørende faktor for, at nogle fravælger Messen, når den ikke ligger i nærheden af basen.

Jeg tror umiddelbart, at det er noget af et flop, at trække professionelle ind lørdag aften - hvis jeg var vinhandler i Aalborg, så ved jeg ikke lige, hvad jeg ville sige til at tage på messe kl. 1900 om aftenen - der tror jeg nok man har fejlvurderet - men det må tiden jo vise. Jeg ved, at flere af udstillerne har efterlyst en lukket, professionel del - men den ville jeg mene burde ligge på et andet tidspunkt - måske snarere lørdag i pausen - eller endnu bedre fredag eftermiddag / aften, så den ikke kolliderer med messen.

Først var messen åben hele dagen - så valgte man at dele den i to for at få flere ind - og nu skærer man så 1 time af i begge åbningstider - jeg forstår meget vel "utilfredsheden", lad ingen tvivl være om det - men her er en af grundene til, at jeg mener, at konceptet i messen er forkert.

Jeg forstår heller ikke, hvorfor man ikke kan deltage i en Masterclass uden at have billet til Whiskymessen - man kunne jo sagtens have forskellige farver armbånd, som giver adgang til forskellige dele af messen - hvis nogle kun er interesseret i whiskykander - hvorfor skal de så betale fuld pris? Og hvis nogle "kun" er interesseret i en Masterclass - hvorfor skal de så både løse billet til messen og Masterclass - og så videre. Det burde kunne administreres - og vil nok give en bedre messe totalt set - for en af mine kæpheste er ikke, at man skal vralte rundt i messeområdet, når der er whiskymesse - men at deltage i de særlige arrangementer der er, når man har hevet personligheder til for at holde Masterclasses. Efter min mening er de nemlig alt for tyndt besat - og er ikke et tilløbsstykke (på bekostning af hallens tilbud).

Jeg mener heller ikke, at man skal deltage på messen for på den korte bane at få et overskud - men der skal jo være en sammenhæng. Dansk Maltwhisky Akademi deltog på den første messe i Kolding, og det kostede os DKK 15-20.000. Vi fik 3 nye medlemmer - derfor har vi ikke siden stillet op med egen stand. Vi havde begrænset udvalg af whiskies til smagning, da vi jo på daværende tidspunkt ikke havde det store udvalg - så det blev folk sure over - og gik videre til næste stand.

Vi havde dengang trukket Robin Tucek til - og han holdt Masterclass - der blev besøgt af ganske få - og dengang var der altså åbent i 8 timer, så der var der MASSER af tid.

Der må jo stadig fra udstillernes side være interesse for at 'vise flaget' og de nye produkter der rammer markedet. Et eller andet sted må det jo kunne betale sig....



Helt enig - nu fremmer overdrivelse jo også forståelsen. Jeg har dog fra messens start ment, at det ikke skulle være de enkelte vinhandlere / mindre importører, der skulle "bære" messen, men derimod de producerende, nemlig destillerierne - som så kan trække de lokale til. Tager man på WhiskyLive ser man jo netop denne opbygning - Den danske Whiskymesse er i mine øjne vendt 180 grader, og det giver naturligvis en anden oplevelse (som alt andet lige kan være bedre end f.eks. WhiskyLive), men det giver også nogle begrænsninger.

MEN - lad os tage en "puster" - og lad os se, om denne udgave af Whiskymessen alligevel ikke går hen og overrasker.....

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 weeks ago #14846 by DBF
Replied by DBF on topic Whiskymessen.
Jeg skal med til messen for første gang så jeg er næsten forvirret over valgmulighederne :) .

Nu består min egen smagninger også kun af de 3 flasker jeg har købt på tilbud i SB (Dalwhinnie 15 år, Cragganmore 12 år og Caol Ila 12 år) plus diverse blended - men der var oftest ikke så meget lagt vægt på kvalitet....

Jeg var faktisk lidt på bar bund om hvad jeg skulle prøve indtil jeg fik aktiverings koden nu her og så at der var svar på en mail og en kammerat faktisk også skulle afsted om eftermiddagen. Så nu har jeg da en erfaren både whisky drikker og messe deltager i nærheden.

Min ide med messen var at prøve at få en grund viden om de forskellige smagsforskellge på de forskellige whiskyer.

Laphroaig, Bowmore og Ardbeg er allerede skrevet bag øret (jeg var ganske godt tilfreds med Caol Ilaen så det lyder meget godt). Men det er jo ikke lige de første jeg skal kaste mig over. De Japanske og amerikanske lyder også meget sjove. Og så er der forskellige finish som også lyder spændende, specielt Glenmorangie ser ud til at have en helt serie på den ene stand, men kan så nøjes med dem eller skal man smage på origanalen også?

Så vidt jeg husker er han røgfan ....så er der nogen klassiske ikke islay / røg som altid dukker op når man snakker whisky (og som findes på messen)? Macallan har jeg set nævn en del steder.

Jeg når nok ikke alt det jeg vil på 4 timer ...men jeg håber da på at få noget ud af det.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 weeks ago #14847 by Peteys
Replied by Peteys on topic Whiskymessen.
Sidste gang havde MacY en rækkefølge for deres dramme, så man kom igennem en 6-8 stykker med de røgede til sidst, og, det var selvfølgelig ikke 2cl dramme.
Mit råd til dig er, gå hen til de forskellige stande og sig du er nybegynder, så skal de nok finde noget der passer. (forhåbentligt)

God messe
Jeg regner selv med at deltage om formiddagen

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 weeks ago #14851 by Barley
Replied by Barley on topic Whiskymessen.
Jeg vil lige dele vores tanker om Whisky messen med jer.

Vi har valgt ikke at deltage da vi ikke synes vi kan give en ordentligt service, alså en god whisky med en god forklaring på hvad det er der er i glasset.
Som der allerede er bemærket, så er messerne blevet mere og mere pressede for jer der kommer, og det smitter selvfølgeligt af på os. Højt støjniveau og mange mennesker på kort tid giver ikke mange muligheder for at give jer en god oplevelse.
Det er da også nogle meget hårde dage for os, da vi jo skal være der fra tidlig morgen til sen aften... og så skal der lige pakkes ned igen.. men det og så den store regning tager vi gerne med.

I kan finde os på de fire Wining & Dining messer istede for. Her kommer vi mere rundt i landet ( Aalborg, Århus, Odense og København hvert år ) og stress- og støjniveau er meget lavere. Vi tilbyder oven i købet i vores nyhedsbreve at sende gratis billetter til dem der vil have det, så der er, for os at se, flere fordele ved at gøre det på den måde.
Der er også nogen der har bemærket at det er letter at finden en chauffør der kan køre en hjem, når der også er andre typer udstillere... :wink:

Der arbjedes også på at finde alternative lokaler til mindre smage-messe rundt omkring i landet, så hvis der er nogen der kender til steder der har lyst til at lege med vil vi gerne høre om det.

Venlig hilsen
Henriette
Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 weeks ago #14855 by st7
Replied by st7 on topic Whiskymessen.
Jeg har også som flere i AWL valgt at droppe turen til Kolding, da den samlede transporttid og økonomi fra "djævleøen" ikke matcher et "kun" 4-timers arrangement. :cry:

I stedet har jeg valgt en lokal smagning på "Tønden". :)
For dem der ikke er lokalkendt på midtsjælland, kan jeg oplyse at "en smagning på Tønden" ikke er det sammen som at kaste et par sjusser ned, mens man sidder og skider :roll: , men derimod en spændende Duncan Taylor smagning med Mark Watt og Lars Lago, arrangeret af "Tønden" - en livsnyderbutik i Haslev. :wink:

Smageprogrammet er:

1. Velkomstwhisky ( Præmie til den første der gætter denne whisky )
2. Aberlour, 1994, 13 years old, 46%, Cask No 8865 ( Tøndens eget fad )
3. Linkwood, 1990, 16 years old, 46%, Cask No 9732
4. Cameronbridge 1979, 28 years old, 52,4%, Cask No 3582, Grain
5. Caol Ila 1992, 15 years old, 46%
6. Speyside Region Selection no 4, 40 years old, 41,7%, Cask no 3348
7. North Port 1981, 26 years old, 52,9%, Cask no 775
8. Brora 1981, 26 years old, 54,5%, Cask no 1424
9. Bowmore 1998, 9 years old, 46%

Håber dog at Whiskymessen vender tilbage til 2 sæt á 5 timer når den er tilbage i København næste år.............

God weekend og smagning til alle!

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 weeks ago #14856 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Whiskymessen.
Er der nogen der skal med toget fra Århus i morgen kl. 06:55 til Kolding over Fredericia?

Jeg vil ind til kl 9, og det kunne være hygge med lidt selskab!!! Jeg vil tage en rigtig lækker Linkwood med (mørk som helvede) fra én af G&M's eksklusive serier. Så hvis nogen har glas, så er der til toget.

Bedste hilsner

Kim M.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 weeks ago #14858 by DBF
Replied by DBF on topic Whiskymessen.

Sidste gang havde MacY en rækkefølge for deres dramme, så man kom igennem en 6-8 stykker med de røgede til sidst, og, det var selvfølgelig ikke 2cl dramme.
Mit råd til dig er, gå hen til de forskellige stande og sig du er nybegynder, så skal de nok finde noget der passer. (forhåbentligt)

God messe
Jeg regner selv med at deltage om formiddagen

Peter


Ok det må jeg prøve så hvis jeg ikke bliver guidet af min kammerat :) .

Det lød bare næsten som om der ikke var tid til den slags om eftermiddagen. Men på alle måder ser jeg nu frem til det alligevel

DBF

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 weeks ago #14859 by jones
Replied by jones on topic Whiskymessen.
Ja, Kim, jeg er også med på det ugudelige tidspunkt 6:54 fra Århus H.

Vi ses i hallen.

Husk et glas.


M.v.h.,

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 weeks ago #14860 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Whiskymessen.
Great Al!

Vi ses imorgen: rise and shine!!!

Kim M.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 2 weeks ago #14864 by dmwa
Replied by dmwa on topic Whiskymessen.

Jeg har også som flere i AWL valgt at droppe turen til Kolding, da den samlede transporttid og økonomi fra "djævleøen" ikke matcher et "kun" 4-timers arrangement.

Ja - der er jo forskel på folk - for som i København sidste år, var der et stort fremmøde af svenske besøgende, der havde lejet busser - og taget turen OVER Sjælland til Kolding.

Messen var efter min overbevisning lige så godt besøgt som de seneste år - jeg mener stadig, at man får mest ud af formiddags-delen, da der dels er færre mennesker (lidt bedre plads) - og flertallet er langt mere seriøse og søgende end eftermiddagspublikummet (der er naturligvis også mange seriøse og søgende imellem - men ikke i samme grad som formiddagsholdet). Svenskerne overrasker fortsat positivt i dette spil - de beder om MEGET små smagsprøver, så de kan smage mere - mens vi danskere bare skal have glasset fyldt op. "Helsingør" fænomenet findes IKKE på Whiskymessen.

Og sjovt nok - mange besøgende var stadig lige berusede, selvom åbningerne var skåret en time ned....

Nu stod jeg jo "på gulvet" (FC Whiskys stand) - og kan ikke vurdere, om Whiskymessen "manglede" noget ved, at Juuls og QualityWorld ikke var der i år - men der var - i mine øjne - da fortsat mulighed for at smage en masse whiskies, som man normalt ikke ville kunne komme over - og ikke mindst deltage i Masterclasses.

Jeg mener stadig, at Whiskymessen burde gøre det muligt for eftermiddagsdeltagere at deltage i formiddags-Masterclassene uden nødvendigvis at skulle indløse billet til begge seancer - så tror jeg (jeg er faktisk overbevist om), at det vil betyde væsentlig flere til Masterclasses - uden at man mister noget "på gulvet" - og dermed give en bedre økonomi til Masterclassene - og ikke mindst et væsentligt bedre indhold til Whiskymessens egentlige formål.

Den professionelle del af arrangementet bør også foregå på et andet tidspunkt end "efter lukketid" - om det så skal ske på bekostning af "åbningstiden" for publikum, der formentlig af samme årsag i år var reduceret til 4 mod tidligere 5 timer, skal være usagt.

Endelig vil jeg endnu engang opfordre Whiskymessen til at se ud over Danmarks grænser - og i stedet for at invitere de danske importører, lægge Whiskymessen op som destilleriernes / producenternes messe - det vil i mine øjne betyde en væsentlig bedre messe - da vi jo i bund og grund ikke kommer for at se på FC Whisky, MAC Y, Diagio, Valora Trade og andre, der jo ikke til daglig har en butik, hvor man kan købe fra - men at få et "pust fra Skotland", uden at skal bruge alt for mange økonomiske midler.

Men sådan er vi jo så forskellige - jeg mener, at det er netværket, der skal udvides på en messe - ikke at smage 200 forskellige whiskies, som de færreste alligevel kan smage forskel på, når der først har været en 50ppm whisky i glasset - og hjernen på grund af mængder alligevel er slået på stand by....

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 2 weeks ago #14865 by jones
Replied by jones on topic Whiskymessen.
Lidt messeminder.

Som sædvanligt var der meget bedre plads om formiddagen, men med 2 Masterclasses på halvanden time hver, var der ikke meget tid tilovers, selv om jeg var der hele dagen.

Glenfarclas Family Cask Masterclass bød på nydestillat, 1955, 66, 72, 80, 91. Al kommentar overflødig.

Martin Markvardsens Masterclass bød på Black Grouse (samme grundopskrift som Famous Grouse, men tilsat lidt Ardbeg), Macallan fadprøve 1993 am eg bourbonfad, Macallan fadprøve 1992 am. eg sherryfad, Macallan fadprøve 1994 spansk eg sherryfad, Macallan Fine Oak 18 + 30, Highland Park 18, 25, 30.

Jeg nåede trods alt lidt godbidder i hallerne: Dallas Dhu 32 år Old Malt Cask (bare til at vågne op på), Bladnoch 6 år (første gang jeg oplevede noget fra den nye ejer), Glenlivet 31 år Wilson & Morgan, Talisker 18 år, Springbank 37 år Signatory Rare Cask, Balvenie New Wood, Bruichladdich 3D3 Norrie Campbell, Kilchoman 2 år bourbonfad, Rosebank 16 år Blackadder Raw Cask, Braunstein alderen er glemt, men den smagte som en ægte, rå, ung amerikansk rye (det er nu positivt ment, hvis man skulle være i tvivl), Port Ellen 25 år Bladnoch aftapning.

Købte Imperial 29 år Cadenhead og Longrow 10 år Cadenhead efter at have smagt på begge dele. Fik også en pæn sjat Highland Park 30 med hjem efter Masterclass. (Tak, Martin).

Fik en lille snak med Ulf Buxrud inden han fik mig overtalt til at købe sin bog Rare Malts.

Efter at have tilbragt et par timer på Maxxiums stand som udskænker om eftermiddagen, kan jeg tilslutte mig Flemmings betragtninger fuldt ud. Der var de færreste som var interesseret i ny viden og kontakt. Det kunne ikke gå stærkt nok med at få fyldt på og skyllet ned.

Jeg vil - endnu en gang - foreslå Limburg modellen med lav entre og betaling for alle smagsprøver. På den måde får man styr på dem der er kommet for "fri bar" og får flere gode flasker til smagning og sandsynligvis flere udstillere som ikke har råd til at forære snesevis af flasker væk.

Der var flere udstillere som havde indført betaling for de tungere ting, men når man allerede har givet 300 kr for fire timer...

Messen er nu stadig en god måde at tilbringe en lørdag.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 2 weeks ago #14867 by Jan_
Replied by Jan_ on topic Whiskymessen.

Jeg vil lige dele vores tanker om Whisky messen med jer.
...
I kan finde os på de fire Wining & Dining messer istede for. Her kommer vi mere rundt i landet ( Aalborg, Århus, Odense og København hvert år ) og stress- og støjniveau er meget lavere. Vi tilbyder oven i købet i vores nyhedsbreve at sende gratis billetter til dem der vil have det, så der er, for os at se, flere fordele ved at gøre det på den måde.


Tak for jeres indlæg i debatten - dejligt at høre de overvejelser I har gjort jer. Jeg kan sagtens følge jeres argumentation.

God pointe, tror bestemt at jeg kigge forbi den næste W&D messe i København :D

Ja - der er jo forskel på folk - for som i København sidste år, var der et stort fremmøde af svenske besøgende, der havde lejet busser - og taget turen OVER Sjælland til Kolding.


Ja, det er der da, heldigvis. Men det ændrer ikke at man også må se lidt på hvad man egentligt får for pengene og sammenholde det med hvad man ellers kan få af whisky oplevelser.

Svenskerne overrasker fortsat positivt i dette spil - de beder om MEGET små smagsprøver, så de kan smage mere - mens vi danskere bare skal have glasset fyldt op. "Helsingør" fænomenet findes IKKE på Whiskymessen.


Det synes jeg er en grov generalisering. Indrømmet - der var masser af "herreklubber på tur" hvor man fik det indtryk at de mere kom efter at få noget indenfor vesten, end på baggrund af nogen egentlig whiskyinteresse - men vi var vel også mange danskere der var der for at smage whisky og få nye indtryk og oplevelser?

I den forbindelse vil jeg, henvendt til arrangørene godt brokke mig lidt: Det er dejligt at der er vand i rigelige mængder - men hvorfor er der dog ikke opstillet spande til at hælde overskydende whisky i - personligt endte jeg af nød med at bruge skraldespandene - hvilket jeg ikke formoder var meningen.

Og sjovt nok - mange besøgende var stadig lige berusede, selvom åbningerne var skåret en time ned....

Efter at have tilbragt et par timer på Maxxiums stand som udskænker om eftermiddagen, kan jeg tilslutte mig Flemmings betragtninger fuldt ud. Der var de færreste som var interesseret i ny viden og kontakt. Det kunne ikke gå stærkt nok med at få fyldt på og skyllet ned.


Jeg må indrømme at jeg blev noget irriteret hen mod slutningen - synes at der var mange "tåber" som virkede forbløffende berusede. Personligt kunne jeg godt ønske mig en messe som var mere rettet mod entusiast publikummet - men det er der vel et spørgsmål om økonomi. ...


Jeg var på messen om formiddagen - hvilket endte med at være alt for lidt tid - det hele blev alt for hektisk og der var flere stande jeg slet ikke nåede omkring. (Herunder med skam at bekende FC whisky (Nåede dog lige at købe en Cragganmore Signatory Cask i forbifarten.)

Set i bakspejlet dur det ikke med fire timer - slet ikke hvis man også skal deltage i masterclasses. Omvendt er det mig også imod at betale 2 gange for at NBO kan profitoptimere - i hvert fald ikke når jeg også skal lægge udgifter til rejse og hotel oven i. Så jeg har nok deltaget for sidste gang i den jyske udgave...

I øvrigt hyggeligt at hilse på dig Al :D

Mvh
Jan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 2 weeks ago #14868 by DBF
Replied by DBF on topic Whiskymessen.
Jeg fik deltaget om eftermiddagen og jeg synes godt nok der var mange mennesker. Lige i starten søgte jeg ind i hal 2 og der var knap så mange så jeg fik lige hurtigt snakket med 2 af udstillerne men det synes jeg slet ikke der var plads til resten af dagen. Så det gik mest ud på at pege eller gå med når de andre var ude efter smagsprøver. Men det gik nu også godt og jeg fik noteret hvad jeg fik smagt på, og nogengange en kort note (som jeg nogenlunde kan huske hvad betyder endnu). Så der er da et par ting jeg skal have kigget nærmere på.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 2 weeks ago #14875 by dmwa
Replied by dmwa on topic Whiskymessen.
Iflg. Whiskymessen egen hjemmeside, bliver I sjællændere ikke snydt for Whiskymesse i år! Næste messe er sat op til lørdag den 4. oktober - hvis altså udstillerne er med på den....

Wining & Dining som bl.a. MAC Y og QualityWorld jo også deltager på, afholder messe i Hellerup 25. - 28. september, så det blvier jo lige før, at de falder over hinanden for at få lov....

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 2 weeks ago #14877 by Peteys
Replied by Peteys on topic Whiskymessen.
Med de store navne whisky messen havde fået med i år, så burde de måske stå lidt væk fra standene, så de var til at komme i tale med i stedet for bare at stå og skænke op. Anthony Willis (er det ik det han hedder?) fra Kilchoman, ku nok ha fået mere ud af sin tur hvis han ikke bare stod og serverede Signatory produkter for folk?
Forhåbentligt er det FC vin der havde betalt turen over.
Havde jeg haft bedre mulighed for at komme til at snakke med ham (tid og plads) ville det have været hyggeligt. han er i øvrigt en hyggelig fætter.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 2 weeks ago #14883 by caskdk
Replied by caskdk on topic Whiskymessen.
Peter - Du kan have ret et stykke hen af vejen. Det ville være rart med mere tid til snak, men dillemaet er at man også gerne vil have besøg af mange mennesker på messen. Derfor valgte vi også at Kilchoman og Blackadder skulle afholde masterclasses, hvor der er rig mulighed for fordybelse og debat. Anthony roste i den forbindelse det høje niveau som masterclass gæsterne viste. Det var han imponeret over. Han sammenlignede med en masterclass i Limburg og han mente helt klart at snakken og spørgsmålene i Kolding havde været på et højere niveau.

Vedr vores brug på standen af vores gæster. Jeg tror ikke Anthony skænkede mange dråber Signatory ud. Vi havde helt bevist opdelt standen i en Kilchoman og Blackadder del og en anden del med Signatory / Edradour / Bladnoch / Ileach mm. Vi bemandede selv fra FC Whisky den sidste del af standen. Blackadder og Kilchoman hjalp hinanden med deres produkter, det var ikke os der bad om det, men noget de selv fandt ud af.
Men om de skal trækkes væk fra udskænkningen og stå og snakke med folk er jeg ikke enig med dig i. Det drejer sig om at have samspillet mellem at smage og høre lidt fra de kendte, og danne sig sin mening.
Om vi skal betale for turen eller Kilchoman skal betale syntes jeg er totalt ligegyldigt i denne sammenhæng, jeg kan sige at vi hvis vi ønskede det kunne få flere "kendte" herover. De vil gerne og syntes i forhold til andre i dette forum at messerne i Danmark er gode og på et højt niveau. Blandt andet valgte Douglas Laings messen i Kolding frem for en messe i München.

Nu er det første gang vi deltager som firma på en whiskymesse, og helt sikkert har vi meget at lærer. Vi var blandt andet for få folk på standen i forhold til det ryk ind af folk der var på messen. Derfor må de messegæster der har oplevet en til tider lidt for kaotisk stemning på vores stand. Det må i undskylde.
Vi vil meget gerne have feedback med kritik og forslag, selvfølgelig gerne ros hvis vi fortjener det.
Skriv på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Claus - FC Whisky

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 2 weeks ago #14884 by caskdk
Replied by caskdk on topic Whiskymessen.
Undskyld, men jeg glemte lige en ting i farten.

Al nævner en 6 årig Bladnoch. Det er rigtigt at vi havde 3 versioner med af 6 årig Bladnoch. Den første egenproduktion fra Raymond. Dette var nogle flasker vi havde "under bordet"
Det er ikke Bladnoch der er i handel endnu, men nogle prøver vi fik under et besøg på Bladnoch for en måned siden. De tre versioner er en sherry, Bourbon og en Lightly Peated version. Grunden til jeg uddyber det er at vi har fået en del mail vedr dette, men som sagt er det ikke noget vi endnu kan leverer.

Claus FC Whisky

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 2 weeks ago #14885 by Peteys
Replied by Peteys on topic Whiskymessen.
Hej Claus
Det var nu også ment som et foreslag, at lade de prominente gæster stå lidt væk fra de stande hvor der bliver serveret. Primært, som du nævner, for at der ikke skal være for meget kaos!

Nu var jeg på eftermiddagsturen, hvor der var rigtigt mange mennesker (nok sidste gang jeg gør det). Men jeg oplevede Anthony på Limburg sidste år, og det var sku også lidt tyndt besøgt. Hvilket var ærgeligt, da det var rigtigt spændende. At han så syntes niveauet var højere her ved jeg så ikke hvad jeg skal sige til :wink:

Bladnochs 3x6år kan der i øvrigt læses mere om her
www.spiritofislay.net/


bladr ned i bunden og vælg march....


Raymond fra Bladnoch arbejder i øvrigt ligenu på at finde en forsvarlig måde at pakke dem på, det er vist en af grundende til at de ikke er kommet endnu.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.325 seconds