Cambeltown smagning

More
15 years 11 months ago #15155 by Peteys
Replied by Peteys on topic Cambeltown smagning
mm Lyder lækkert med 2 Killkerrans
Jeg har desværre ikke rigtigt nået så meget siden jeg kom hjem fra Limburg, og når det desværre heller ikke før på fredag.
Så var det jeg tænkte om nogen havde lyst til at tage en lille ret med på lørdag, så vi kan gøre det til et hyggeligt sammenskudsgilde med småretter istedet for kedelig pizza eller andet (det bliver det ikke! Men min hittepåsomhed i et køkken er nok ikke verdens største, når det er noget der ikke må tage noget tid)

Kom med en melding inden fredag (jeg er afsted til familie tamtam indtil fredag)

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 11 months ago #15156 by BigMac
Replied by BigMac on topic Cambeltown smagning

mm Lyder lækkert med 2 Killkerrans
Jeg har desværre ikke rigtigt nået så meget siden jeg kom hjem fra Limburg, og når det desværre heller ikke før på fredag.
Så var det jeg tænkte om nogen havde lyst til at tage en lille ret med på lørdag, så vi kan gøre det til et hyggeligt sammenskudsgilde med småretter istedet for kedelig pizza eller andet (det bliver det ikke! Men min hittepåsomhed i et køkken er nok ikke verdens største, når det er noget der ikke må tage noget tid)

Kom med en melding inden fredag (jeg er afsted til familie tamtam indtil fredag)

Peter


Ikke at jeg ikke vil hjælpe til med noget, men jeg er ked af at skulle medbringe mad i 1 ½ time i toget fra Aalborg. Jeg spæder selvfølgelig gerne op økonomisk og med hjælp på dagen istedet.

Mvh
Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 11 months ago #15157 by jones
Replied by jones on topic Cambeltown smagning
OK. Kilkerran '08 står nu i tasken sammen med de andre.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 11 months ago #15160 by Peteys
Replied by Peteys on topic Cambeltown smagning
så er der tilmeldt, salat
Hvis andre har noget de gerne vil byde ind med, er de meget velkomne til det, men gør det venligst her så er det nemmere for alle at følge med.

Hvad med lidt små retter til det store kolde bord? (microovn haves hvis noget skal lunes en smule)

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 11 months ago #15184 by Peteys
Replied by Peteys on topic Cambeltown smagning
Fik lige et glimrende spørgsmål fra Lading
Er lidt i tvivl om hvad du mente mht. mad, tager alle en ting med eller køber du noget? Er der andet vi skal tage med? glas, sugerør, skænkepropper?[/quote]

Skænkepropper har jeg et par stykker af, glas ja der må i gerne selv tage med, jeg har ekstra, men ikke til alle. Sugerør har jeg stadig en del af fra sidste smagning.

mht. mad, så køber jeg det ind vi mangler (dvs det andre ikke tager med)

Vi ses imorgen.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 11 months ago #15192 by BH
Replied by BH on topic Cambeltown smagning
Var forbi Al i dag for at aflevere prøver. Han knækkede halsen på den flaske Kilkerran han tager med - glæd jer, det er god whisky. Den virker ældre end de 3-4 år den er, og den er ikke sprittet alkoholstyrken til trods.

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 11 months ago #15199 by Springbank21
Replied by Springbank21 on topic Cambeltown smagning
Er der nogen af jer der vil skrive lidt om hvordan de smagte og om det levede op til jeres forventninger?

mvh

Springbank21

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 11 months ago #15200 by BigMac
Replied by BigMac on topic Cambeltown smagning
Først en tak til alle for hyggeligt selskab!
Altid godt at kunne mødes en flok til samvær over vores fælles interesse "“ de gyldne dråber :D
Jeg fik ikke taget nogle noter, så jeg må udnytte nogle af de små-autistiske hukommelses evner, nogle påstår jeg har i forbindelse med whisky :lol:

Jeg vil liste dagens whiskies som jeg husker dem:

Hazelburn 8 år OB 46%:
En flot standardwhisky "“ den kan de godt være bekendt hos Springbank. En del sherrynoter, stor sødme og det er vel også at forvente efter som fadforholdene er ca. 60% bourbon 40% sherry. Havde selv en flaske åben af denne på et tidspunkt "“ den blev meget hurtigt tømt!

Hazelburn 8 år Society refill sherry butt 58,7%
Lysere end OB'eren. Denne er fra et enkelt fad - Den forkommer mig yngre end OB'eren både i duft og smag, og ikke kun pga. den højere alkoholprocent. Igen en værdig Hazelburn, bare knapt så 'poleret' som ovenstående. Igen fornemmes noget sødme men slet ikke så meget som OB'eren. Vidste jeg ikke den kom fra et refill sherry butt, ville jeg måske have sagt at den var fra et bourbonfad, da jeg synes nogle af noterne lå tættere på et sådan end på et sherryfad.

Hazelburn Cadenhead's 8 år 57,4% aft 2005, cask strength, single cask, sherry hogshead, 290 fl.
Sikke en flot farve! Og hvilken ‘clean-cut' sherry! Ikke en off-note nogen steder. Heller ikke i smagen "“ en ren sherry bombe. Desværre også så meget at det meste af destillerikarakteren var forsvundet, men stadig en flot flot whisky! Næsen alene"¦
Cadenheads Campeltown malt, tappet fra tønden i butiiken hos Kisser & Angus
Hvad er dette? Det er en vatting iflg. Frank som medbragte flasken. Jeg synes det er rigtig drik-let whisky. God næse, fornuftig smag, slet ikke så dårlig.

Kilkerran, Glengyle 3 år dest. 2004 port fad 62% - tappet i Springbank Tasting Room 09.06.07
Farven er lidt mørkere end lyserød. Næsen er ung, fyldt med noter af fresh make, men samtidig også en olieret 'feel' og noget fadduft. Smagen præges af dette er en ung whisky stadig med fresh make og en 'grainy' karakter og lidt feel af portfadet "“ nok brugt for at peppe den lidt op?, men synes den har potentiale i forhold til den kun er 3 år. En whisky mere til at sample end til at drikke, men også en whisky som det skal blive spændende at følge i fremtiden.

Kilkerran 62,5% dest. 2004, aftappet 10. april 2008 fra Bourbonfad
Her var så allerede først mulighed for at følge op på Kilkerran. Al havde tilvejebragt en 4 år version fra et bourbonfad"¦og hvilken udvikling allerede! Sammenlignet med versionen fra Portfadet havde denne meget mere at byde på. Stadig en olieret 'feel' men men masser af noter fra bourbonfadet allerede. Var det et first fill, Al? Denne her kan drikkes ved kun 4 år! Masser af typisk bourbonfad i både næse og smag, vanille, lidt let frugtighed. Jeg var imponeret "“ og dette kun efter 4 år.

Glen Scotia OB 14 år (den gamle OB)
En ok næse, men ellers lidt kedelig. Forsøgte at finde det jeg har læst skulle være i den, men uden held. Virkede flad og til at lade lidt karameldøden. Måske de høje %'er fra før havde en del af skylden?

Glen Scotia Clydesdale 15års 62,1%
Denne her var der noget mere 'go' i. Fandt lidt dejlig vanille/marzipan i den, men eftersmagen døde for hurtigt til at efterlade noget varigt indtryk.

Springbank Vintage1997 batch1 55,2%
Der er kommet 11.000 flasker af denne fra re-charred sherry butts. En' Springer' efter mit hjerte :D Lidt rå, med god sherrysøde, men stadig med nogle bastante krydderier liggende lige under overfladen parate til at tage over. Men balancen holder perfekt!Vi diskuterede hvad der var så specielt ved re-charred sherry butts for alle casks bliver jo re-charred. Var det lige præcist er der gør denne udgave speciel vides ikke, men det må være noget med graden af charring, som vi vist nok kom frem til at der var 16!! forskellige grader af.

Springbank 13y Portwood - wood expresions
Virkede utroligt lukket, synes jeg "“ både i smag og duft. Et par dråber vand hjalp dog gevaldigt på denne. Både rigtig fin næse og smag. Mistede lidt overblikket på denne da jeg blev overrasket over hvor lukket den var til at begynde med.

Springbank 17 års Portwood Society 2008 51,5%
Denne var en helt anden slags portlagring "“ hold da op! En eksplosion af røde bær og frugt i næsen. Kunne dufte til denne rigtig længe. Farven er dyb mørkerød efter at have lagret alle årene på portfadet, men alligevel synes jeg at Springbankkarakteren formåede at trænge igennem. Denne her var jeg imponeret af"¦ Wauw!

Springbank 15y 46% OB.
Jeg vil undlade at skrive så meget om denne. KLASSISK Springbank! Go get!

Springbank Murray McDavid "The Springbank Cuvee" Vatting af 1965 og 1993 Springbank. bottle 544/1224. 46%. 10y
Havde fornyligt smagt denne hjemme i Aalborg hos min Campbeltown rejsemakker fra i sommers. Og endnu en gang nød jeg den. Den virker ældre end den er, synes jeg. Måske den slat at 65'er der skulle være i den den alligevel har lidt indflydelse "“ selv om 'tee-spooning' med 65'er blev foreslået :wink: Også en hæderlig dram, et stykke over middel

Springbank Springbank Society 22 år 46% aft. april 2004, Bourbon hogsheads, 170 fl.
What a stunner! Denne her har det hele"¦og sjovt nok skulle den vise sig ikke at være den eneste :D Vi har enige om at den bar tydelige prægt af tropefrugt ala moden mango eller lign. og en yderst delikat sødme som truede med at knække, men stadig holdt. Denne her ville jeg gerne have en flaske af! Uhadada!

Springbank 28y 46%, 1974-07-02/2003-02-23, 1/630, cask 1157, Private Bottling OB.Som jeg lige skrev ovenfor var den 22 år Society ikke den eneste. Tag lige denne her med også.
Ligheden med ovenstående var slående. 2 enkeltfade og alligevel så tæt på hinanden "“ imponerende til en grad af det utrolige :D

Springbank 1969, 36 år, cask 411, bottles 240, 50% Dun Bheagan
En dejlig gammel bandit fra sherryfad. Overmodne frugter, Ovnbagt banan? Rosiner? For alvor knald på sødmen her!! "“ lige til grænsen! En flot flot whisky som jeg tror "“ netop på grund af sødmen "“ at man kun skal have 1 af! "¦men der er jo ikke nogen der siger den kun skal være 2cl. vel?

Springbank 1 x sherry cask (8 år) ca. 60%
Næsen på denne starter helt skæv "“ på den gode måde altså :D Den minder mig om en 10års Springbank fra Blackadder som var whiskymesse malt et år. Næsen er utroligt røget og slet ikke hvad man forventer hos en Springbank, men måske nærmere en Longrow. Smagen er en forening af sød sherry og igen den lidt skæve røg "“ men for pokker hvor er det godt! Så gerne noget mere af denne ramme min gane! :D havde lidt karakteren af Vintage 97-aftapningen - bare med røg i. Excellent!

Springbank 1 x bourbon cask (8år) ca. 60%
Fra et first fill bourbonfad "“ og hvilket fad! Vi blev enige om at den var på vej i den klasse som den 22års society og 28års private bottling havde hvis den blev lagret videre i måske op mod 12-15år? Også noget jeg meget gerne ville smage igen "“ rigtig lækker!

Springbank 9 års rumwood society aftapning 60,2%
På trods af at den har været 9år på frisk rom fad er denne overraskede lidt påvirket af det. Der kan dog anes en smule sødme som jeg faktisk ikke ville have bestemt at skulle have været af rom-oprindelse. En ok aftapning som jeg måske havde forventet noget mere af"¦sjovt nok synes jeg den smagte af mere da jeg fik den serveret i Spirngbank Tasting Room sidste sommer "“ men måske det var helheden og stemningen osv. ved at være på stedet?

Springbank "

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 11 months ago #15201 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic Cambeltown smagning
" Så gerne noget mere af denne ramme min gane! :-) "

Claus - Det må vi jo så sørge for at den gør !!!

Til alle deltagere hos Peter igår: Tak for en rigtig hyggelig dag med masser af super Campbeltown whisky og især tak for snakken omkring whiskyen - Jeg fik masser af gode oplysninger og facts leveret - Bare super ...

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 11 months ago #15204 by Lading
Replied by Lading on topic Cambeltown smagning
Det var da en af de mere geniale smagninger jeg har været med til! fremragende blanding af søde mennesker, højt kvalitets niveau og super spændende flasker! ca. halvdelen af menuen bestod jo af society flasker og des lignende!
Claus har jo nøje gennemgået dagens optrædende men vil da lige nævne dem der stak betydeligt ud på min liste
I den kedelige ende af listen er det Kilkerran port, der er noget ungt newmake/Ledaig over den som jeg slet ikke kan med men den unge alder taget i betragtning er det jo slet ikke sikkert det er skidt når den engang skal tappes for alvor :wink de to Glen Scotia var nok bare kommet op mod nogle hårde modstandere og så var der lige Pfizer flasken som faldt helt ved siden af min smag, synes den virkede ufærdig/ung, listen med de bedste flasker består jo sådan set bare af resten :D men med Springbank 17y port, 22y bourbon, 12y 100 proof som toppen stærkt forfulgt af Longrow 1974 + 8y society, Springbank 36y, Jørns sherry sample, den 28 års O.B.'er og Hazelburn 8y fra Cadenhead's

Lading

(Bjarne, vi er vist et par stykker der skylder en god dram :D super fedt af få lov at smage sådan et par klassikere)

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 11 months ago #15205 by BH
Replied by BH on topic Cambeltown smagning
Det lyder til I havde alletiders smagning og jeg er lidt misundelig over at jeg ikke kunne den dag (vi var til bryllup)
der hjemme åbner man jo heller ikke så mange forskellige flasker på engang (har vist også kun18 af de flasker i smagte)

Det er nu også bare skønt at dele de flasker som man selv har med folk der sætter pris på at smage dem.

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16498 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic Cambeltown smagning
Hej alle

Springbank cask 332 er nu kommet til kongeriget aftappet til "Whisky Friends in Denmark"
(se attachment for detaljer og noter ovenfor)

Jeg har stadig et begrænset antal, så hvis du er interesseret i en flaske, så send en PB.

Pris kr. 500,00 - afhentet i Fredericia. (Så lad være med at byde den op på whiskyauction.com :-)

Slainte
Jørn - Fredericia
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16501 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Cambeltown smagning
Det med whiskyauction.com, det er vist lidt for sent:

www.whiskyauction.com/cgi-bin/au ... item=CM039

www.whiskyauction.com/cgi-bin/au ... item=CM040

På den sidste er det en andet flaske nr. end på det du viser.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16503 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic Cambeltown smagning
Godt spottet !

Springbank har ved en fejl skrevet 511 ud af 511 på denne flaske. Jeg har checket kassen med 505->510 - Der står der korrekt og det gør det også på alle andre flasker jeg har set, så det er en enlig svale !

Er den så mere værd :-)

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16504 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Cambeltown smagning
Næh. ikke i mine øjne.. Det skal jo drikkes! :lol:

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16520 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic Cambeltown smagning
Har lige checket mit lager og der er 10 stk. tilbage til salg (udover dem som Gorm og Olde har bestilt og betalt for)

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16545 by Duffer
Replied by Duffer on topic Cambeltown smagning

Så lad være med at byde den op på whiskyauction.com :-)

Fredericia Whisky, Golf & Gourmandise Society gik for 215 €
Specially bottled for Whisky Friends in Denmark gik for 190 €

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16546 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic Cambeltown smagning
Hej alle

Så er de 24 flasker enten solgt eller reserveret.

Til alle købere vil jeg sige - Rigtig god fornøjelse med denne Springbank Single Sherry Cask :-)

Stor hilsen
Jørn - Fredericia

NB. I starten af 2009 kommer der et tilsvarende antal Springbank Single Bourbon Cask til salg her på whiskynyt.dk

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.366 seconds