Mission smagning

More
19 years 8 months ago #1250 by jones
Mission smagning was created by jones
Onsdag aften den 30. juni afviklede Kjær & Sommerfeldts Århusafdeling årets "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1251 by Square
Replied by Square on topic Mission smagning

Paxoret, en kemisk sherry-aroma som bruges til at "genoplive" udtjente fade, så de kan køre een gang til. Den grimme surmælks smag tilsløres når whiskyen hældes sammen med mange fade, men kan desværre ikke skjules i sådan en aftapning.


Ircchhh...det lyder ikke rart. Er det noget man altid bruger, eller er det "kun" få destillerier der anvender dette?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1252 by jones
Replied by jones on topic Mission smagning
Paxarette (bemærk korrekte stavemåde) laves af rester fra sherryproduktion tilsat aromaessens og andre druer. Blandingen koges stærkt ind.

Indersiden af et udtjent fad "sprøjtemales" under ekstremt højt tryk med dette koncentrat (ca. 1 liter til en butt, 1/2 liter til en hogshead). Resultatet er et fad der igen kan afgive farve og lidt smag til indholdet.

På grund af Paxarettes grimme bismag er sådanne fade helt uegnet til single cask aftapning, men kan sagtens gå an i vatting/blending med mange ubehandlede fade.

Først i 90'erne blev Paxarette og lignende fadbehandlinger forbudt af Scotch Whisky Association: "It is not permissible to treat casks with paxarette nor rinse casks with wines and/or spirits prior to filling with Scotch Whisky."

Behandling med karamel efter lagring er både billigere og mere præcis, så man får nøjagtigt den farvenuance som man søger. Og karamel dufter ikke af surmælk/babybræk.

Men der er selvfølgelig en del fade fra tidligere på lager og i omløb. Og det var vist sådant eet som vi løb ind i i onsdags.

Al Jones

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1256 by Spojs
Replied by Spojs on topic Mission smagning
Det lyder som Murray McDavid på godt og ondt.
Jeg har tideligere smagt rigtig gode flasker Murray McDavid, men som Al skriver har jeg også oplevet noget kedeligt noget fra samme aftapper, men kun fra Mission serien, ikke fra de andre aftapninger de har lavet.
Er der noget specielt ved Mission serien, hvor de bare har tænkt, at det skal bare ud (til en pris tæt på 1000 kr)??

Spojs

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1284 by jones
Replied by jones on topic Mission smagning
Jeg er helt på linie med Spojs. Det "almindelige" Murray McDavid sortiment kan man vente noget godt fra, hvis bare man er nogenlunde positiv overfor destilleriet. Ofte får man fremragende overraskelser.

Jeg tror at Mission blev lanceret fordi de har set hvordan firmaer som Gordon & MacPhail (Connoiseurs Choice, Cask Strength, Private Collection), Douglas Laing (Provenance, Old Malt Cask, Platinum) og Duncan Taylor (Whisky Galore, Peerless) med succes har markedsført separate billige og dyre serier.

Man glemmer bare at de nævnte firmaer selv har kæmpelagre af især gamle fade at vælge mellem.

Murray McDavid og Mission er baseret på mere eller mindre heldige indkøb gjort hos diverse whiskykøbmænd. Samtidig skal de financiere driften af Bruichladdich i en lang opstartsperiode. Derfor kan fristelsen til at lave penge på en dyr serie være meget stor, selv om man ikke har produkterne.

Der er vel også spekulation i en teori om at halvdelen af flaskerne alligevel ender hos samlere, ikke forbrugere. Så hvorfor bekymre sig om kvaliteten af indholdet?

Efter at have oplevet 12 forskellige Mission aftapninger og fundet 4 som jeg overhovedet gad smage igen og kun een af disse som jeg ville overveje at købe, så står jeg af.

Al Jones

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.131 seconds