Isle of Jura "Superstition" - smagsnoter?

More
19 years 9 months ago #1171 by Towle
Som nybegynder er man jo til fals for prisbillige tilbud og det fik mig til at købe Isle of Jura "Superstition". Jeg skal ærligt indrømme, at den helt bjergtog mig og jeg tøver ikke med at udnævne den til en af mine tre fremtidige standard-whiskies. I forvejen har jeg lagt mig fast på Laphroaig, så nu mangler jeg kun at finde den tredie ;-)

Jeg har dog en underlig fornemmelse af, at "Superstition" af kendere vil blive betragtet som en pop-whisky. Har jeg ret i det? Er der nogen af de gode næser her der har en mening og vil dele smagsindtrykkene med mig og andre?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 9 months ago #1176 by JimTaggart
Hej Kurt. Hvad synes du er specielt ved Superstition'en? Jeg har ikke smagt den endnu, men den 1.maltwhisky, jeg købte for nogle år siden, var den regulære 10års Jura, hvilket var noget af en tam oplevelse efter et stævnemøde med Macallan's 12årige dråber. Er du sikker på, du kan "nøjes" med tre standard-whiskies fremover?

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 9 months ago #1178 by Boggen
Superstition er et mix af unpeated og peated maltwhisky(så vidt jeg husker) - på denne måde får man en whisky der læner sig op ad Islay-whisky på den ene side og ø-whisky som fx. Talisker på den anden.

Jeg vil ikke kalde Superstition en pop-whisky, men en fin tilføjelse til destilleriets sortiment (der ikke i alle tilfælde er lige interessant).

Personligt vil det nok aldrig blive min favorit-whisky - men der er god valuta for pengene i denne flaske (FDB har 2 flasker til 425 kr. på Net-torvet).

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 9 months ago #1184 by Towle
Lars Knudsen skrev:

Hvad synes du er specielt ved Superstition'en?


Jeg burde have været forberedt på det spørgsmål. Foranlediget heraf har jeg måttet gå i træningslejr og har i et par dage udelukkende levet af bidebrød og Isle of Jura Superstition ;-)

Nu erkender jeg, at jeg nok må holde mig diskret tilbage m.h.t. smagsnoter, for jeg kan simpelthen ikke beskrive mine oplevelser. Det ser så fint og indbydende ud, når man læser f.eks. Michael Jacksons karakteristik af den enkelte whisky. Når jeg efterprøver hans noter, kan jeg bare ikke genkende ret meget af det i praksis, ligesom jeg har svært ved at sætte ord på mine selvstændige smagninger.

Med mundhulen fugtet i Superstition har jeg forsøgt med nøgleord som røg, lyng, blommer, vanille o.s.v. og forsøgt at identificere de indtryk jeg får, men det vil ikke rigtig lykkes.

Overordnet må jeg så bare sige, at Superstition (for mig) er en totaloplevelse, hvor duft og smag er så rigt facetteret, at jeg hører englene synge (de har jo også fået deres 2%).

Er du sikker på, du kan "nøjes" med tre standard-whiskies fremover?


Aner det ikke, men sådan forekommer det mig rigtigt lige nu. Dels er det muligt at jeg gør plads til syv mere og dels kan jeg da håbe på så store oplevelser fremover, at jeg må revidere listen ;-)

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 9 months ago #1185 by MacNiels
Hej Kurt..

Jeg er også i besiddelse af Michael Jacksons bog med masser af smagsnoter, men jeg må også erkende at det han beskriver er ikke altid lige det jeg finder. Smag og dufte er pokkers svære at beskrive da ikke alle opfatter f.eks. lyng eller tørv på samme måde. Det er altid sjovt at høre folks første indtryk ved en smagning for ret ofte er det nogle sjove ting de associasere (gad vide om det er stavet rigtigt) med. Det kan være alt lige fra strandtømmer til brændte bildæk mm. Så fat mod, vi andre kan heller ikke altid lige gennemskue hvad det er de smager og dufter.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 9 months ago #1186 by Towle
"Boggen" skrev:

Superstition er et mix af unpeated og peated maltwhisky(så vidt jeg husker) - på denne måde får man en whisky der læner sig op ad Islay-whisky på den ene side og ø-whisky som fx. Talisker på den anden.


Så langt som at få ovenstående til at passe, kan jeg godt følge med. Og ja: jeg har købt to flasker på Nettorvet og agter at købe to mere :-)

"MacNiels" skrev:

Jeg er også i besiddelse af Michael Jacksons bog med masser af smagsnoter, men jeg må også erkende at det han beskriver er ikke altid lige det jeg finder. Smag og dufte er pokkers svære at beskrive da ikke alle opfatter f.eks. lyng eller tørv på samme måde.


Okay, rart at selv garvede kan have problemer.

Det er altid sjovt at høre folks første indtryk ved en smagning for ret ofte er det nogle sjove ting de associasere (gad vide om det er stavet rigtigt) med. Det kan være alt lige fra strandtømmer til brændte bildæk mm.


Pudsigt nok: en af de associationer jeg får i Superstition (blandt mange) er faktisk Latex - du ved, sådan nogle tynde engangs-gummihandsker. "Fy for pokker", tænker du sikkert, men det er blot et pift og faktisk den eneste smags- og duftdetalje jeg kan sætte konkret navn på. I det relativt komplekse smagsbillede finder jeg det blot pikant (næste whisky må godt emme af lak og læder :-) ).

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 9 months ago #1187 by JimTaggart

Kurt Hansen skrev:
Jeg burde have været forberedt på det spørgsmål. Foranlediget heraf har jeg måttet gå i træningslejr og har i et par dage udelukkende levet af bidebrød og Isle of Jura Superstition

Hej Kurt
Jeg håber, du er i stand til at deltage i samgningen i aften. Sådan en gang bidebrød kan godt være en hård omgang ;-)

Kurt Hansen skrev:
Når jeg efterprøver hans noter, kan jeg bare ikke genkende ret meget af det i praksis, ligesom jeg har svært ved at sætte ord på mine selvstændige smagninger.

Du deler skæbne med undertegnede og sikkert mange andre. Jeg kan ikke udpensle, om der er et strejf af ingefær her, chokolade der osv. Det er blevet lidt bedre med tiden men det er meget, meget svært. Og dit billede med englene, der synger er jo lige så godt som fx. "sirupsagtig vaniliesmag". Når jeg smager, ser jeg ofte billeder for mig; en frugtbutik, der åbner dørene eller et lokomotiv, der sætter igang er eksempler. Og indtil vi engang (måske) får afkodet diverse duft- og smagsnuancer, er vores umiddelbare billeder eller følelser mindst lige så gode, ja bedre - de er jo netop vores! Tak for dine, ofte humoristiske, indlæg.

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 9 months ago #1188 by dmwa
Jeg tror, at I er inde på noget af det helt rigtige - nemlig at alles smagsløg og -oplevelser er forskellige - og at det også er derfor, at der er så mange varianter på markedet - og at vi derfor heller ikke skal "skælde ud" på andre, fordi de synes bedre om andre spirituser eller blended whisky for den sags skyld.

1) Michael Jackson ´s og mange andres bøger med smagsnoter er mere eller mindre forfatterens egne smagsoplevelser. Især MJ ´s pointgivning mener jeg er malplaceret, da den måske netop frasorterer whiskies blandt læseren, som læseren synes om, mens forfatteren synes, at det er noget "ringere".

Så - start med at slet alle points i Michael Jacksons bog - og forsøg så med at gennemgå bogen fra A-Z inkl. egne smagsprøver / noter- det giver det at læse en bog en helt ny dimension!

Jeg afholdte for en del år siden en whiskysmagning for en blindegruppe - min indgangsvinkel var, at da de jo manglede / havde ndsat en af sanserne, så måtte andre være blevet bedre. Jow - måske - men jeg lærte noget den aften. "Den smager som lyng, synes I ikke" - "Lyng - øhhh". Vi seende har jo et billede af lyng, der bølger på en skotsk bakke - og associerer lugten med billedet. En blind / svagtseende har ikke samme oplevelse - men associerer det måske med en anden fysisk oplevelse (føling) - da vi kom til Islay whiskyen, var en af kommentarerne - "Det lugter, som da vi var i Polen" - her var det sammenlignelige altså en anden kendt lugt fra en udlandsrejse.

Så uanset om man er seende eller ikke seende, så har vi alle vore forskellige måder at forbinde dufte (og smage), og derfor er der ingen facitliste på, hvordan ens smagsnoter er. De skal blot afspejle ens egne oplevelser, så man på et senere tidspunkt igen kan genkende dele af smagen i destillat fra samme destilleri - eller et lignende destilleri / produktionsform.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 9 months ago #1189 by Towle
Lars Knudsen skrev:

Jeg håber, du er i stand til at deltage i smagningen i aften.

Jeg havde håbet at den oprindeligt planlagte Lowland-smagning var blevet til noget og at jeg havde kunnet melde mig til i sidste øjeblik, men den blev desværre aflyst p.g.a. manglende tilslutning. Erstatningsarrangementet er af høj karat og jeg ville gerne, men nu blev der altså booket noget andet i stedet.

Når jeg smager, ser jeg ofte billeder for mig; en frugtbutik, der åbner dørene eller et lokomotiv, der sætter igang er eksempler. Og indtil vi engang (måske) får afkodet diverse duft- og smagsnuancer, er vores umiddelbare billeder eller følelser mindst lige så gode, ja bedre - de er jo netop vores!

Det her minder mig i stigende grad om da jeg trådte ind i den klassiske musiks verden. Nå ja, trådte og trådte.... jeg blev smidt ind med en skovl og fik nogle knubs i faldet, men Herre Jemini hvor var jeg lykkelig. Jeg ramlede ind midt i Dmitri Schostakovich, hvor andre arbejder sig stille og roligt frem fra Vivaldis Fire Årstider. Lidt lissom da jeg fik en Laphroaig stukket ud uden yderlige forklaring end: "Sut mit lam, det er gedemælk"! Fra da af var jeg bare solgt til bizzare whiskies, men nu render jeg forvirret rundt i manegen, for jeg vil jo også gerne smage noget andet en røg, salt og tørv.

Tak for dine, ofte humoristiske, indlæg.

Jamen, det manglede da bare. Man har jo kun det skæg man selv sidder på og tørvetrillerne (sic!) skal ikke tro de ejer dette forum :-) Nå, jeg har nu iøvrigt kun mødt hjælpsomme og begavede mennesker her, så det skal ikke opfattes som kritik.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 9 months ago #1190 by Towle
Flemming Gerhardt-Pedersen skrev:

Så - start med at slet alle points i Michael Jacksons bog - og forsøg så med at gennemgå bogen fra A-Z inkl. egne smagsprøver / noter- det giver det at læse en bog en helt ny dimension!

Tak for et par gode kommentarer og vore forskellige smagsløg og indgangsvinkler.

Jeg afholdte for en del år siden en whiskysmagning for en blindegruppe - min indgangsvinkel var, at da de jo manglede / havde ndsat en af sanserne, så måtte andre være blevet bedre. Jow - måske - men jeg lærte noget den aften. "Den smager som lyng, synes I ikke" - "Lyng - øhhh". Vi seende har jo et billede af lyng, der bølger på en skotsk bakke - og associerer lugten med billedet. En blind / svagtseende har ikke samme oplevelse - men associerer det måske med en anden fysisk oplevelse (føling) - da vi kom til Islay whiskyen, var en af kommentarerne - "Det lugter, som da vi var i Polen" - her var det sammenlignelige altså en anden kendt lugt fra en udlandsrejse.

Undskyld det lange citat, men jeg kunne ikke nænne at klippe i det. Tillad mit en lille "slightly off-topic" bemærkning i den anledning:

For nogle år siden kom jeg en overgang en del på "Æ Werdensuniversitet" i Thy som ven af huset. Der var mange snurrige personer på stedet og ikke mindst salig Aage Rosendahl Nielsen. Om aftenen sad vi i "Tinget" og lod tanker og fantasier flyve og jeg barslede faktisk med en idé om det man passende kunne kalde "Total sansepåvirkning". Alle var vilde og vi bryggede mange spændende tanker om bl.a. at involvere blinde, døve, Steiner-folk o.s.v. i projektet, men som så meget andet på dette universitet, løb det hele ud i sandet. Ideen var ellers i korte træk at eksperimentere med hvad man kunne sætte sammen. Udgangspunktet kunne f.eks. være en serie dias jeg havde lavet og hvad man kunne tænke sig at lytte til, smage til o.s.v.

Ak ja, det var et nostalgisk sidespring ;-)

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 9 months ago #1193 by JimTaggart
Kurt Hansen skrev:

Det her minder mig i stigende grad om da jeg trådte ind i den klassiske musiks verden. Nå ja, trådte og trådte.... jeg blev smidt ind med en skovl og fik nogle knubs i faldet, men Herre Jemini hvor var jeg lykkelig. Jeg ramlede ind midt i Dmitri Schostakovich, hvor andre arbejder sig stille og roligt frem fra Vivaldis Fire Årstider. Lidt lissom da jeg fik en Laphroaig stukket ud uden yderlige forklaring end: "Sut mit lam, det er gedemælk"! Fra da af var jeg bare solgt til bizzare whiskies, men nu render jeg forvirret rundt i manegen, for jeg vil jo også gerne smage noget andet en røg, salt og tørv.

Ja, den klassiske verden har jeg tilgode, bortset fra lidt Bach og Händel. Hvis du så oven i købet kombinerer whisky og klassisk musik, så må der være tale om optimal nydelse (og utallige kombinationsmuligheder).
Hvis du vil smage en regulær højlandswhisky uden dikkedarer, kunne du prøve Glen Ord, 12års, der kan erhverves for en yderst rimelig pris.
Venlig hilsen
Lars Knudsen
ps: sikke en Laphroaig-intro:)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 9 months ago #1194 by Peterap

1) Michael Jackson ´s og mange andres bøger med smagsnoter er mere eller mindre forfatterens egne smagsoplevelser. Især MJ ´s pointgivning mener jeg er malplaceret, da den måske netop frasorterer whiskies blandt læseren, som læseren synes om, mens forfatteren synes, at det er noget "ringere".


Jeg kan kun tilslutte mig ovenstående. En anden bog/forfatter jeg til gengæld er blevet meget glad for er Jim Murrays "Whisky-bible 2004", hvor han både har smagsnoter samt points. Det gode ved Jim's smagsnoter ift. mange andres (også dem i whisky-magazine) er, at noterne er meget basic, og dermed "nemme" selv for os amatører at genkende. :? Point systemet fungerer efter min mening også ret fint... (så godt som sådan noget nu kan...)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 9 months ago #1207 by bruhns
Jeg synes at jo mere man smager jo bedre bliver man til at sætte ord på. MEN samtidigt oplever man hvor ringe man alligevel er (prøv f.eks. at gensmage en whisky du har detaljerede noter på fra tidligere, og se hvor godt du rammer) og også hvor mange andre faktorer der er i ligningen, f.eks. hvad har du drukket før, hvad har du spist, hvad tid på dagen er det, etc.

Ift. Superstition så synes jeg det er en rimelig malt til prisen, men hvis vi ikke har pris med i vurderingen, så synes jeg ikke den er fantastisk. Mest fordi den forekommer mig at være meget uharmonisk, dvs. en ringe sammenhæng mellem duft og smag og at smagen også udvikler sig på en måde jeg ikke er vild med.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 9 months ago #1213 by MacChristensen
Det er nok muligt at Isle of Jura er en udemærket whisky, men jeg fik engang en standart 10 års i gave, den var simpelthen en "mandags-whisky", den var så fuld af off-notes, at man kunne havde sat GORDON ´s bandarole på, og havde drukket den som "farvet" gin istedet for..... Siden da har jeg ikke rørt en I.O.J......

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1366 by Towle
Jeg kan ikke dy mig: Snublede lige over at Isle of Jura Superstition har fået en guldmedalje i International Wine and Spirit Competition (IWSC) med følgende bedømmelse:

Chocolate, peat and bonfire on the very attractive nose. Herbs, heather, sea breeze with almost Rhone-like characters make for very complex nose. Smokey bourbon and rush of peat and sweet oak with good mature notes make very complex mouth. Beautifully structured and balanced with livey, spicy finish.

Se 2004-resulteterne her: www.iwsc.net/searchSpirits.cfm?Page=AwardsS

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1376 by BH
Med alt den postyr der har været omkring Isle of Jura måtte jeg jo hellere prøve den. Og i skabet blandt de andre flasker stod der en standard 10 års IoJ.

Flasken var købt for nogle år siden og stillet ind til alt det andet, men nu skulle den åbnes. Jeg giver den en chance igen senere i aften, og måske i weekenden. Men mine umiddelbare indtryk er at den er blandt de 5 værste whiskies jeg har fået.

Jeg tvivler nu på at jeg vil købe en superstition.


Bjarne Hagen

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1377 by Towle
Bjarne Hagen skrev:

Men mine umiddelbare indtryk er at den er blandt de 5 værste whiskies jeg har fået.

Tak spids, det lyder af noget. Tør man spørge hvilke de 4 andre var? :?

Jeg tvivler nu på at jeg vil købe en superstition.

Nuvel, det er jo frivilligt. Jeg er ikke ansat på destilleriet og har ingen personlig interesse i at føre korstog for deres produkter. Jeg vil dog bemærke, at den 10 års standard og Superstition overhovedet ikke ligner hinanden smagsmæssigt.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1378 by BH
Nu lød det sikkert lidt bastant, men jeg fandt en gammel flaske i skabet og troede det var noget. Desværre kom jeg med det samme til at tænke på de "dårlige oplevelser" jeg har haft, som Loch Dhu, Old Rip Van Winkle 12 års Kentucky Straight burbon 105 proof, auchentoshan 12 år fra en uafhængig aftapper, Manx Spirit som ikke er whisky selvom det står på flasken. Købte den nu også kun fordi jeg har været på Isle of Man.

Jeg har smag på IoJ 10 år igen, og den var ikke så slem som tidligere på aftenen, men det er ikke en jeg vil købe igen.

Bjarne Hagen

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1381 by Towle
Bjarne Hagen skrev:

Desværre kom jeg med det samme til at tænke på de "dårlige oplevelser" jeg har haft, som Loch Dhu, Old Rip Van Winkle 12 års Kentucky Straight burbon 105 proof, auchentoshan 12 år fra en uafhængig aftapper, Manx Spirit som ikke er whisky selvom det står på flasken.

Ydrk!!! :x

Nu lød det sikkert lidt bastant, men....

Under indtryk af ovenstående, skal du være så inderligt tilgivet :D

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.254 seconds